En dårlig startposition lover normalt ikke godt for et racerløb, men når det gælder et 24 timers løb, behøver et løb ikke at blive afgjort på de første omgange, og som man så skete der mange afgørende ting gennem hele løbet.
(Foto: Xynamic Motorsport Photography)
Som en del af strategien skulle Martin Jensen så hurtigt i bilen og søge at indhente nogen af de tabte placeringer fra kvalifikationen. Men skulle også søge at komme i pointene som blev delt ud efter henholdsvis 6, 12 og 24 timer. Men han blev forhindret allerede i de første timer i at nå målsætningen. Alle biler måtte tilbringe ca. 2 timer bag SC bilen på grund af flere ulykker i de første timer af løbet.
Bortset fra en enkelt afkørsel, som kostede et ekstra pitstop for mindre reparationer, var den danske bil heldigvis ikke involveret uheldige hændelser, og sluttede løbet som nummer 12 i Pro/AM klassen og som nummer 23 generelt i et løb hvor der var hele 61 biler til start.
Martin Jensen:
"Vi ankom med en mere eller mindre ny bil, og desværre opstod der relativt hurtigt noget med bremserne. Pludselig stoppede Jason med fire blokkerede bremser. Vi fandt en fejl ved ABS systemet og fik det løst. Selvom det lykkedes at få bilen klar i løbet kvalifikationen, så lykkedes det desværre ikke at se en ordentlig tid. "
"Dennis startede i bilen og fik en fin start og holdte sig ude af problemer, som der var masser af i starten. Jeg kom ret hurtigt i bilen for at forsøge at hente nogen placeringer. Men det var håbløst på grund af de mange uheld og med hele 3 gange SC bil bare i starten. Vi holdte os ude af problemerne, men det var uheldigt for vores strategi med de mange uheld. Jeg kørte nærmest promenade kørsel de første 3 timer af løbet."
"Alt i alt var det et ok resultat. Vi ville gerne have haft nogen flere points men omstændighederne var ikke med os. Det var faktisk et hårdt løb, det var mere et 24 timers sprintløb end et endurance løb. Vi kunne se at tempo og kørernes tilgang var ændret i forhold til tidligere. Bilen var god, vi gjorde det godt som team og det var en stor glæde for os at have Jason med til dette løb."
(Foto: Philip Elberling)
Dennis Andersen:
"Dette års løb var én dramatisk en af slagsen, specielt i de første timer. Der var flere ulykker og flere perioder med SC bil på banen. Martin kom ret hurtigt i bilen for indhente det tabte, men omstændighederne var mod os, så vi kunne desværre ikke gøre brug af hans erfaring på grund af de mange uheld. Jeg kørte selv af banen med høj fart, og det kostede desværre godt 18 minutter i pit på grund af reparationer på bilen. Til gengæld gjorde teamet et kæmpestort stykke arbejde."
Jason Yeomans:
"Vi havde store problemer med bremserne i kvalifikationen hvilket betød at vi skulle starte løbet som nummer 42. Desværre var der mange uheld de første timer og endda med rødt flag, det ødelagde både vores rytme og ikke mindst strategien. Mit første stint blev kørt i mørket, det var noget vanskeligt at se bremsepunkter og apex, så det var ikke nogen nem opgave."
"Om morgenen var det svært at få ordentligt greb i dækkene, men efterhånden som temperaturerne steg, gik det bedre og bedre. Heldigvis havde vi ikke flere problemer med bilen, som fungerede perfekt. En skam vi ikke kunne komme på podiet. Det ville have været en stor tak til teamet som virkelig havde kæmpet."
Insight Racing DK with Flex-Box
Læs mere om: Spa-Francorchamps26/07/14 - Spa-Francorchamps - Blancpain GT Endurance Series |