Nordjydens interesse for motorsport blev fostret inden for de lynhurtige karts: - Min far (Niels Erik) havde investeret i en ældre kart, som han påtænkte at hygge sig lidt med på karting-banen i Mou. Den blev dog hurtigt afsat til min storebror (Thomas), og lidt senere anskaffede far også en kart til mig, da jeg naturligvis fulgte med ud til racene i Mou. Begge vi brødre blev hurtigt bidt af adrenalin-kickene, hvorfor vi opgraderede stille og roligt, som tiden gik.
(Foto: Åge Keseler Kirketerp)
I 2011 sad Mathias Weinreich Smith i en Rotax Junior-kart (125 ccm. – 20 HK), hvilket bød på mange topresultater: Jysk mester, DM-bronze samt treer i Nordisk Mesterskab. Samme år snusede nordjyden også lidt den kraftigere Rotax Senior-kart (125 ccm. – 28 HK), hvor han hjemkørte en tredjeplads ved en afdeling af Europamesterskabet. Desuden blev jeg nr. 2 i ranglisteturneringen: Rotax Max Challenge.
(Foto: Åge Keseler Kirketerp)
- I 2012 rykkede jeg ”fuldtids” op i Rotax Senior, fortsætter Mathias Weinreich Smith. - I al beskedenhed blev jeg dansk mester i klassen, og deltog samtidig i alle afdelinger af EM.
(Foto: Åge Keseler Kirketerp)
Smith Racing havde i første omgang dømt 2013 som sabbatår, men forberedte sig samtidig til springet fra karting til single seateren: Formel Ford. Motorsports-ilden ulmede på fuld kraft, hvorfor den nordjyske teenager kørte sidste halvår af 2013 med support fra Egebart Motorsport i Børkop.
- Fornemmelsen af race er helt speciel i en single seater, konstaterer Mathias Weinreich Smith. - Man bliver bogstavelig talt spændt fast sammen med en 415 kilo tung fartmaskine i et formstøbt sæde og sekspunkts-sikkerhedssele. Raceren kan nemt præstere en fart over 200 km. i timen, og har en imponerende acceleration. 1,6 liters-motoren sidder normalt i en ”gadebil”, som vejer 2-3 gange så meget.
MNJ’eren fremviste hurtigt et talent for Formel Ford, idet rookien scorede 2 pole positions i det skrappe DM-selskab: - Jeg manglede lidt erfaring med omsætning af den gode startposition til et slutresultat på podiet. Men allerede ved min sjette DM-heatstart i 2013 scorede jeg en andenplads.
(Foto: Åge Keseler Kirketerp)
- Mathias fremviste imponerende fremgang i Formel Ford, supplerer far Niels Erik Smith. – Vi tøvede derfor ikke med at købe Ray-raceren fra Egebart Motorsport til 2014-sæsonen, selv om vi nu også overtog alle forberedelserne og beslutningerne i forbindelse med racet. Dette har budt på de uundgåelige småfejl, som opstår ved intens motorsport.
- Til 2014-sæsonen har Formel Ford i Danmark skiftet dækleverandør, konstaterer Mathias Weinreich Smith. - Dette gav os nogle ekstra hovedbrud, inden vi fandt frem til de afgørende tiendedele sekunder. Alligevel ligger vi på en samlet andenplads sammenlagt midtvejs i DM-serien, hvilket vi er smule stolte over i fighten mod de mere rutinerede konkurrenter.
(Foto: Åge Keseler Kirketerp)
For ude venter nu et besøg på den 2 km. lange Kinnekulle Ring i Sverige, som er ny udfordring for hele DM-startfeltet.
2014-sæsonen for Smith Racing er blevet en realitet i samarbejde med: IPA Beslagfabrik, Tegee-Dan/EXO samt Dan Skilte.
Med venlig hilsen
MOTORSPORT NORDJYLLAND
Åge Keseler Kirketerp Læs mere om: Kinnekulle27/07/14 - Kinnekulle - Formel Ford - DK |