Ved seneste løb på Ring Djursland døjede teamet med den megen succesballast i bilen, som var blevet kørt hjem til 1. afdeling. Alligevel rakte det til en samlet 4. plads i DIF Danmarksmesterskabs stillingen forud for løbet i Padborg.
Teamet havde brugt lidt tid hjemme på værkstedet til at få bilen gjort helt klar, så den var helt fit for fight.
Træningen lørdag morgen skulle dog blive en våd en af slagen, hvor man ikke kunne bruge omgangstiderne til meget. Efter få omgange åbnede sluserne og enhver chance for at sætte en god tid var forduftet. Derfor lå teamet heller ikke så meget i at det kun blev til 6 bedste tid, da kørerne kun havde 5 omgange mens banen var næsten tør.
(Foto: KCJ Foto)
Lørdag eftermiddag var det tid til at give rigtig gas – og så endda på en helt knastør bane. Solstrålerne havde fjernet alle vandpytterne, og de 23 kørere gik i gang med kvalifikationen. Dog føltes bilen ikke helt normal. Det var som om at den ikke trak så godt ned af langsiden. Teamet kunne også notere at det kun blev til 7. bedste tid i kvalifikationen, på en bane som Jonas ellers plejer at køre toptider på. Ja, sidste år til finaleløbet kørte han endda feltet hurtigste omgang.
Der blev læst fejlkoder ud på bilen, og der kunne herved konstateres at den havde kørt med reduceret motorydelse under kvalifikationen.
Fejlkoderne blev nulstillet, og motoren var klar til at yde max igen i heat 1 søndag morgen.
Fra 7. startposition lykkedes det Jonas endda at avancere allerede på første omgang, og motoren var nu tilbage og yde fuld ud.
Herfra passerede den sorte og gule Peugeot 207 med nummer 56 på siden konkurrenterne stille og roligt en efter en, og på 5. omgang var han helt oppe på 3. pladsen. Top 2 var dog stukket afsted, så det gjalt bare om at holde de bagvedkørende bag sig.
Det lykkedes også til fulde, og selvom motoren lige fik lyst til at køre lidt i nødprogram igen de sidste omgange i heatet, var 3. pladsen en realitet.
(Foto: KCJ Foto)
Succesen i heat 1 betyder dog en lidt dårligere startplacering i heat 2, da man vender top 8.
På første omgang taber Joans Lynge en enkelt placering til en konkurrent, men sætter herefter jagten ind på det tabte. Endnu engang nupper han dem en efter en, og på 11. omgang bliver 4. pladsen erobret. Det lykkes at holde den plads ubesværet over målstregen, og 18 point mere kunne noteres på pointtavlen.
Med 38 ud af 50 mulige point må weekenden siges at være mere end godkendt. Samtidig blev afstanden til 2. pladsen i mesterskabet reduceret til kun 2 point, mens den førende har fået sig et lidt større forspring.
Teamet går nu på sommerferie, og begynder stille og roligt at finde de 50kg succesballast frem, som Jonas Lynge skal have med, når Yokohama 1600 Challenge sæsonen bliver genoptaget på Ring Djursland den 16. august.
Jonas Lynge
Læs mere om: Padborg Park29/06/14 - Padborg Park - 1600 Challenge |