- Danskerne fik rigtig kamme til deres hår, konstaterer løbsleder Carsten Storgaard. - Det er ikke uden årsag, at Norge og Sverige er toneangivende inden for baneløb på løst underlag. Mange nordiske jenter/gutter bliver lokket ud på en grusvej med et rat mellem hænderne længe inden de får kørekort.
I den heftige SUPER 1600-klasse tydede meget dog på, at NEZ-fighten blev et internt MNJ-anliggende, idet både NEZ-debutanten: Peter Lindgaard (Opel Corsa Super 1600), EM-chaufføren: Ulrik Linnemann (Peugeot 208 Super 1600) og Jacob Schnoor (Peugeot 106 Kit Car) var med helt fremme. De blev desuden pustet i bagkofangerne af Jan Petersen fra Stoholm (Citroën C2 Super 1600) samt Daniel Svenningsen (Honda Civic).
EM-køreren: Ulrik Linnemann præsterede overbevisende race, men måtte udgå i finalen med en punktering
- Som noget nyt blev der afviklet semifinaler i NEZ, fortsætter Carsten Storgaard. - Hertil kvalificerede sig de 12 bedste i hver klasse, og de 3 skrappeste fra hver semifinale gik videre til finalen. Dette satte kørerne ekstra under psykologisk pres, hvilket resulterede i både spektakulært race samt flere dramatiske situationer, som holdt publikum i ånde.
Jacob Schnoor kørte heattider i TOP TRE generelt, men udgik med en knækket trækaksel
I finalen for SUPER 1600 gik Peter Lindegaard i front med Ulrik Linnemann lige i slipstrømmen. Peugeot’en fik dog problemer med en punktering, hvorfor Ulrik Linnemann måtte smide RC-håndklædet i ringen og vinke farvel til en slutplacering uden for TOP TRE. Peter Lindgaard kørte herefter sejren hjem fra spids foran Jan Petersen, og MNJ’eren ser derfor frem til NEZ-serien, som byder på afdelinger i Norge, Letland og Litauen. Jacob Schnoor fik problemer med trækakslerne, men præsterede ellers hurtigt race på det nye EM-banelayot.
Peter Lindgaard hjemkørte en flot sejr i SUPER 1600
- Dagen før Ecoteck/Mekonomen Rally Cross Denmark 2014 blev det nye baneafsnit indviet af Rebild Kommune’s borgmester: Leon Seppelin, oplyser banechef: Kaj Storgaard. - Herved er introduceret et spændende ottetals-layot med tunnel/viadukt. Det har gjort motorbanen noget hurtigere og meget mere udfordrende, idet der nu er 2 lange langsider med efterfølgende mulighed for udbremsning af konkurrenterne.
Nordmanden: Tov Kaasin tog hele motorbanen i brug
Specielt baghjulsskubberne i NEZ OPEN-klasse (motorer over 2 liter) boltrede sig på den reviderede bane. Her var nordmanden: Ola Frøshaug flyvende i sin Volvo S40 foran finnen: Ari Pekke Pylväs i Ford Escort. Her bed Peder T. Jensen godt fra sig i sin Volvo 240, og spurtede ind på tredjepladsen i finalen. Undervejs gav nordmanden: Tov Kassin eksempler på sin intense fightsing spirit med sin Subaru Impreza i Volvo-fåreklæder.
Peder T. Jensen gav fuld gas i NEZ OPEN, hvilket gav en flot treer i finalen
I 2 liters-klassen NEZ 2000 blev tilskuerne præsenteret for fingerknips-tæt race, idet vendelboen: Dennis Cristensen i Renault Clio hjemkørte sejren foran nordmændene: Camilla Antonsen i Ford Fiesta samt Christian Sandmo (Citroën Xsara).
Niclas Lau forsvarede de danske farver flot i CK Mini
MNJ havde besøg af et rekordstort startfelt i Cross Kart. De hidsige kart’er med knoppede dæk boltrede sig formidabelt på det løse underlag. Samtidig fik danskerne en kæmpelektion i, at der er meget at lære inden for race power i Cross Kart. Her scorede Niclas Lau fra MNJ en flot tredjeplads i CK Mini.
Rebild Kommune’s borgmester: Leon Sebbelin indviede det nye EM-banelayout ved at binde knuden op på den røde snor. MNJ’s formand: Finn Knudsen kikker på, og i midten skimtes ildsjælen: Kaj Storgaard.
MNJ’s formand Finn Knudsen holder indvielsestale foran Nysum Banens nye vartegn
Motorsport Nordjylland
Åge Keseler Kirketerp Læs mere om: Nysum22/06/14 - Nysum - Crosskart22/06/14 - Nysum - Rallycross - DM |