- Jeg er nok uhelbredeligt ramt af benzin i blodet, konstaterer Peder T. Jensen. – Jeg får stadig væk et lille adrenalin-kick, når jeg holder på startstregen, og er klar til at komme frem til første sving uden at blive ”generet” af støv fra forankørende konkurrenter. Man bliver aldrig træt af at give publikum en god oplevelse, når man samtidig kan være med helt fremme, hvor gassen brænder og konkurrencen er virkelig tæt.
Peder T. Jensen vandt over nordmændene: Tov Kaasin (Subaru Sti) og Morten Raen (Volvo PV 544) på Nisseringen (Foto: Kirketerp)
Peder T. Jensen har også søgt konkurrence-udfordringer i North European Zone (NEZ), hvor han er regerende bronzevinder fra 2013. Her køres NEZ-premieren 2014 i Ecoteck/Mekonomen Rally Cross Denmark i løbsweekenden: 21.-22. juni på Nysum Banen.
- Supernational er virkelig heftig med mange potente racere og superdygtige chauffører, fortsætter Peder T. Jensen. – Derfor ser jeg frem til NEZ-premieren i Nysum, hvor startfeltet i tegner virkelig spændende. Samtidig skal jeg for første gang prøve kræfter med den nye ottetals-rundbane.
Peder T. Jensen er seksdobbelt dansk mester i spektakulære Supernational (Foto: Kirketerp)
Midtjyden er til daglig montør hos Samson Agro, men i fritiden bliver Volvo 240’eren klargjort til motorsport: - Jeg har naturligvis anskaffet et par reservebiler til at hente stumper fra. Herudover er det forholdsvis nemt at skaffe reservedele hjem fra Sverige, hvor Volvo’erne med baghjulsskub er uhyre populære både inden for rally og jordbaneløb.
Peder T. Jensen ser frem til at firehjulsdrifte i det nye storsving på motorbanen i Nysum (Foto: Kirketerp)
Volvo 240’eren er en meget robust vogn, og er derfor forholdsvis tung. I raceren er alt overflødig vægt dog fjernet, idet bagsæde og højre forsæde må afmonteres. Ligeledes kører deltagerne helt uden reservehjul, fordi der ikke er tid til at skifte det under motorløbet.
- Bort set fra firehjulstræk er baghjulsskub uovertruffen til jordbaneløb, forklarer Peder T. Jensen. - Det er virkelig en fed fornemmelse at styre raceren rundt i svingene med en kontrolleret firehjulsdrift. Derfor er det også en stor fordel, at jeg altid har skruet i Volvo’er til motorsports-brug.
I DM-premieren 2014 på Løvel Banen kæmpede Peder T. Jensen og en konkurrent omkring det samme stykke grus/kridt i sammenfletningen efter jokersporet: - I fightens hede måtte jeg i allersidste splitsekund konstatere, at der nok ikke helt var plads til Volvo’en. Det kostede en tur i botanikken, og jeg kom derfor heller ikke over målstregen.
På asfalt præsterer Peder T. Jensen dækbesparende med sin forudvendte ”hanbil” (Foto: Kirketerp)
Ved DM 2 på Ørnedalsbanen (Sæby) var Peder T. Jensen hurtigste chauffør i Supernational ved tidtagningen. Men i første kvalifikationsheat kørte Volvo 240’eren kun på 3 cylindre: - En hurtig diagnose i pitten viste, at et tændrør var knækket i enden. Vi valgte klogelig at sætte raceren på transport-traileren, for senere viste det sig, at noget af ventilen havde fundet vej gennem indsugningen og op i karburatoren, for til sidst at hygge sig i luftfilteret!
Ved DM 3 på Nisseringen (Næstved) var der fuld kompression på alle cylindre. Efter en intens fight med nordmændene: Tov Kaasin (Subaru Sti) og Morten Raen (Volvo PV 544) hjemkører Peder T. Jensen årets første DM-sejr i Supernational.
Rutinerede ”motorsports-ræve” bliver aldrig trætte af at stå øverst på sejrspodiet – heller ikke Peder T. Jensen (Foto: Kirketerp)
Ud over NEZ-mesterskabet er Ecoteck/Mekonomen Rally Cross Denmark 2014 også tællende til DM-serien.
NEZ/DM-satsningen 2014 er blevet en realitet i samarbejde med: Jørgen Mørup Maskinfabrik, M.R. Autolager, Queens Corner, Løgstrup Dækcenter samt Villekjærs Biler.
Ecoteck/Mekonomen Rally Cross Denmark 2014
Motorsport Nordjylland
Åge Keseler Kirketerp Læs mere om: Nysum22/06/14 - Nysum - Rallycross - DM |