”Den tredjeplads er jeg rigtig glad og stolt over, specielt fordi vi havde en hel del problemer i den øvrige del af løbsweekenden,” siger Nicolai Sylvest.
Årets fjerde afdeling af ATS Formel 3 Cuppen var fra start en stor udfordring for det unge Team Danmark-talent, da der denne gang kun var et enkelt 45 minutters træningspas forud for tidtagningen. Godt nok havde han kørt på banen sidste år, men i år anvender man en helt anden type motor, hvilket også gav teamet store udfordringer med at finde den rigtige opsætning af spær og udvekslingerne i gearkassen.
En koncentreret Nicolai Sylvest før starten
Det blev da også en up-and-down-oplevelse for både team og kører, for da de 45 minutters træning var omme, manglede Nicolai Sylvest hele 1,8 sekunder til feltets hurtigste. Efter at have analyseret data og foretaget ændringer på bilen gjaldt det så tidtagningen, og her blev han noteret for syvendebedste tid, nu kun ni tiendedele af et sekund efter den hurtigste. Det var absolut godkendt, men selvfølgelig langt fra tilfredsstillende for den ambitiøse kører.
Teamet analyserede atter data fra bilen, valgte at satse stort og foretage en del store ændringer før lørdagens første heat – noget man normalt ikke gør forud for et heat, men grundet manglende test måtte dette alligevel prøves. Starten gik da også tilfredsstillende, for allerede på anden omgang var han fremme som sekser.
”Men pludselig blev jeg påkørt hårdt bagfra af en konkurrent,” fortæller Nicolai Sylvest. ”Jeg kom lidt uden for banen, men var snart tilbage igen, men så begyndte jeg at få problemer med det nye set-up på bilen. Den understyrede meget, og i det hurtige sving lige efter start-mål-langsiden var jeg ved at tabe bilen og kom derfor uden for curben med alle fire hjul. Det gjorde jeg to gange, og anden gang udløste det en drive through-straf igennem pitten, så det blev blot til en ottendeplads.”
Efter heatet stod det klart, at set-uppet skulle ændres til næste heat, for den unge kører havde manglet 1,2 sekunder i forhold til hurtigste tid. Det var samtidig også vigtigt at finde et godt set-up, for til dette heat startede de otte første fra første heat i omvendt startrækkefølge, hvilket gav en pole position til Nicolai Sylvest. Og masser af sommerfugle i maven. I starten tabte han dog nogle placeringer, men lå over flere omgange og kæmpede for at forsvare sin tredjeplads.
”Jeg kom op bag toeren, som usportsligt pludselig bremsede op for at give gas igen, så jeg ramte ham og beskadigede min frontvinge,” siger Nicolai Sylvest. ”Det var billigt sluppet, for det kunne være gået helt galt, men nu måtte jeg kæmpe med understyring.” Med fem minutter tilbage af løbet fik han flag for teknisk defekt og måtte derfor i pit for at skifte frontvinge, hvilket rykkede ham fra femte- til niendepladsen. Men han kunne dog glæde sig over, at han med en ny frontvinge kørte sine bedste omgangstider, der nu blot var syv tiendedele fra den hurtigstes.
Hele lørdag aften brugte teamet på at analysere data og foretage en del finjusteringer forud for søndagens tredje og sidste heat, og det viste sig at give pote. Fra en startposition som nummer syv lavede Nicolai Sylvest flere overhalinger på første omgang og avancerede til tredjepladsen. Hvad der var endnu bedre, var det faktum, at man nu havde fundet farten.
”Jeg var lige så hurtig som de to forreste, og på tredjepladsen formåede jeg at trække hele ni sekunder fra køreren på fjerdepladsen. Det var ellers ham, som havde vundet et af lørdagens heat,” siger Nicolai Sylvest, som udover tredjepladsen også blev bedste rookie.
Nicolai Sylvest på vej til podiet for at modtage sin pokal
”Jeg er super glad og stolt over min præstation. Det var bare så fedt at køre en bil, som styrede, som jeg gerne ville have det. Det viser bare, at hvis jeg har det rigtige grej, så kan alt lade sige gøre. Nu skal jeg i sommerpausen teste et nyt system i bilen, så mine starter kan blive mere optimale, for hvis først de kommer til at sidde i skabet, så skal I bare se!”
Nicolai Sylvest ligger nu som nummer fem i det samlede mesterskab og som treer i rookie-mesterskabet forud for næste løb, som køres på Nürburgring den 29.-31. august.
Sylvest Motorsport
Læs mere om: Nicolai SylvestHockenheim15/06/14 - Hockenheim - Formel 3 DE |