”På løbets fjerdesidste hastighedsprøve – den længste – begyndte bilen at sætte ud. Vi troede, at det var gasspjældet til motoren, som var gået i stykker, og regnede med, at vi skulle skifte det til den efterfølgende service,” fortæller Simon Larsen. ”På den næste hastighedsprøve – industriprøven i Hobro – satte bilen mere og mere ud, og til sidst døde den helt. Det viste sig så, at det var stikket til gasspjældet, som var gået løs, men ved at rykke med det, fik vi bilen til at køre igen.”
Simon Larsen var flyvende men vandt ikke (Foto: Michael Eisenberg)
Stoppet og den nødtørftige reparation midt på hastighedsprøven kostede næsten to minutter, og dermed var føringen i 2WD-divisionen forsvundet som dug for solen.
”Det var meget ærgerligt, for vi lå og kæmpede godt og var foran Kim Madsen med nogle sekunder. Jeg blev godt gal i skralden over det, så jeg gav den fuld gas på den efterfølgende power stage,” siger Simon Larsen, der derfor satte hurtigste tid med et forspring på 15 sekunder og scorede tre bonuspoint til 2WD-mesterskabet.
”Men på den sidste hastighedsprøve var den gal igen. Det var åbenbart inde i selve stikket, at der var en løs forbindelse, for inden de to sidste hastighedsprøver skiftede vi gasspjældet, men problemet var der stadig.”
”De første 2-3 prøver var jeg for forsigtig – det hang nok sammen med, at jeg ikke have kørt i et par måneder, men så fik vi hentet noget på de næste par prøver og var foran, indtil vi fik problemer. Vi havde nok vundet med 25-30 sekunder, hvis ikke vi havde haft det problem.”
Simon Larsen kørte denne gang løbet sammen Henrik Skott, og samarbejdet med den tidligere Danmarksmester fungerede rigtig godt.
”Pointmæssigt er løbet nok kørt i DM-kampen, men rent tidsmæssigt på de enkelte prøver er vi helt klart med i toppen. Når vi kører næste gang i Slagelse, skal vi gerne have alle 23 point med hjem,” slutter Simon Larsen.
Simon Larsen Rally Sport
Læs mere om: Hobro31/05/14 - Hobro - DM Rally |