- Gennem mange år har jeg lagt ører til mange ”løgnehistorier” fra rallysporten, oplyser Henrik Petersen. - Tilbage i 2003 spurgte Torben mig så, hvorvidt jeg havde lyst til at blive co-driver i rallybilen, som på dette tidspunkt var en Peugeot 106 GTI. Jeg nikkede ”JA” på den betingelse, at vi nok hellere måtte foretage en køresyges-test i fuldfart. Det viste sig heldigvis, at min maveregion var helt med på ideen...
Torben Sørensen og Henrik Petersen var flyvende ved DM-premieren i Nordtyskland (Foto: Kirketerp)
Allerede i debutløbet scorede Torben Sørensen og Henrik Petersen en podieplacering (incl. pokal).
- Det hele startede i 1987 for mig, supplerer Torben Sørensen. – Her fik jeg blod på rallytanden ved at køre manøvreprøver i Sunbeam, Fiat Uno og Peugeot 205. Jeg kørte herefter 4 sæsoner i DM rally med 205’eren, hvorefter rally-ambitionerne blev skruet lidt ned.
Efter kontrol for køresyge har makkerparret: Torben Sørensen (t.h.) og Henrik Petersen virket upåklageligt gennem 10 år (Foto: Kirketerp)
Torben Sørensen fortsatte med rally på lavere niveau, og frem til 2002 skete dette bag rattet i: VW Golf, Fiat 128, Opel Corsa og Peugeot 205 GTI.
- Som mekaniker har jeg selvfølgelig forholdsvis nemt ved at skrue i bilerne, fortsætter Torben Sørensen. - Det var også spændende at prøve flere forskellige bilkonstruktioner med forhjulstræk. I 2002 startede jeg så op på DM-rallyplan igen med Peugeot 106 GTI’eren, som i 2006 blev skiftet til en Renault Clio. I al beskedenhed har jeg og Henrik hjemkørt 4 DM-medaljer i de to rallybiler.
Subaru Impreza WRX STi’eren præsterer topresultater i DM-rallyserien (Foto: Kirketerp)
Enhver rallykørers drøm er konkurrencekørsel med firehjulstræk (4WD), og Torben Sørensen fik dette realiseret i maj 2012: - Det var noget af en omvæltning efter utallige år med forhjulstræk og ”sugemotorer”. Subaru’en har en turbomotor med 285 hestekræfter, hvilket får den til rigtig at stikke af sted, når jeg aktiverer speederen.
- Konkurrencefordelen med 4WD’eren ligger i svingene samt accelleration med alle fire hjul (uden hjulslip), forklarer Henrik Petersen. - Det giver nogle andre ideallinjer gennem svingene. Den største forskel ligger dog i vægten, da 4WD-teknologien (ekstra differentiale, trækaksler, forstærket gearkasse m.v.) gør rallybilen ca. 400 kilo tungere.
Rallyteam Uggelhuse ser frem til Ecoteck Rally Himmerland 2014 med store forventninger. Ved DM-premieren i Nordtyskland blev rallyparret tredjebedst blandt de serienære 4WD-rallyteams, hvilket Torben Sørensen og Henrik Petersen ser frem til at gentage/forbedre på næsten-hjemmebane i Ecoteck Rally Himmerland 2014.
Torben Sørensen og Henrik Petersen satser på et topresultat på næsten-hjemmebane i Ecoteck Rally Himmerland 2014 (Foto: Kirketerp)
Selve rallyet foregår lørdag d. 31. maj 2014 med rallycentrum på Nysum Banen, som af pladsmæssige årsager er flyttet fra det tidligere planlagte Hobro Havn. Fredag aften afvikles der en spektakulær Rally Shake Down i Hobros nordlige industrikvarter.
- Rallybilen er i absolut fuld vigør, afslutter Torben Sørensen. - Vi kan derfor lægge vitaminerne i at suge de afgørende sekunder ud af hastighedsprøven, som også bliver anvendt i rallyet lørdag eftermiddag.
Åge Keseler Kirketerp Læs mere om: Hobro31/05/14 - Hobro - DM Rally |