Special Saloon 08/05/14
|
|
Første weekend i maj var også lig med sæsonstart for FirstStop Special Saloon Car, og Hansen Racing var draget fra Fjenneslev og sydpå til Danmarks sydligste racerbane. Det var dog ikke så langt sydpå, at det havde nogen positiv indflydelse på vejrliget, så helt efter traditionerne kunne man se pressefolk med tykke frakker, tophuer og vanter, som forsøgte at finde lidt læ for vinden. |
Træning og tidtagning om lørdagen blev i første omgang en test af vinterens projekt med ændring af undervognens setup for at finde lidt ekstra tid i kampen mod Claus Christensens Aquila og Christian Siepmanns BMW M3 E92. Resultatet af tidtagningen blev imødeset med stor spænding, da en rigtig test ikke er mulig på grund af de danske baners støjgrænser på testdage – der er simpelthen ikke plads til flere lydpotter på Porschen. Umiddelbart så det rigtigt ud med anden hurtigste tid generelt, og med de første fem biler indenfor et sekund var der lagt op til tæt løb.
Jørgen Hansen foran Andreas Kjærgaard i Scotty (Foto: Gripping Media)
Søndagen var kølig og periodevis også med vand i luften, men der kom aldrig så meget regn, at der blev spekuleret i regnvejrsdæk. Temperaturen havde en positiv indflydelse på motorens ydeevne, mens det til gengæld kunne blive lidt sværere at få den rigtige temperatur i dækkene. Og det skulle vise sig at blive ikke bare svært men umuligt at få dækkene varme. De første par omgange gik det fint, men efterhånden som varmen fra dækvarmerne fortog sig og der ikke blev genereret varme under kørslen, blev det en umulig opgave at få forhjulene til at holde fast i underlaget. Presset fra Mikkel O. Pedersen i feltets anden Porsche 997 og Nicolai Aabergs Radical blev for stort, så alt taget i betragtning var en generel fjerdeplads acceptabel.
Heldigvis var pausen inden næste heat så lang, at der var tid til at bygge undervognen om, så man var tilbage i en kendt opsætning. Det viste sig at være en god beslutning, og i andet løb var der lidt mere fart og bid i dækkene. Ikke så meget, at Jørgen kunne køre fra konkurrenterne, men nok til at han med taktisk og defensiv kørsel kunne forhindre konkurrenterne i at overhale. Resultatet blev en generel tredjeplads og en andenplads i klassen.
Jørgen Hansen presses af Mikkel O. Pedersen (Foto: Gripping Media)
Pausen inden sidste heat var ikke så lang, men heldigvis var der også kun brug for et rutinemæssigt eftersyn og småjusteringer inden starten. Vejret var blevet lidt bedre, og dermed ville det blive lidt lettere at holde dækkene på arbejdstemperaturen. Det holdt også stik, men en periode med Safety Car midt i heatet gav problemer. Dæktemperaturen er grundlæggende en funktion af friktion og dæktryk. Med det valgte dæktryk kunne der ved lav hastighed ikke opbygges varme i dækkene i samme takt som dækkene afgav varme, og trods ihærdigt arbejde med rattet kunne temperaturen ikke holdes oppe. Da løbet blev givet frit var dækkenes greb derfor reduceret, og det blev straks udnyttet af konkurrenterne til at smutte forbi. En generel femteplads og en tredjeplads i klassen er måske lige i underkanten, men det er samtidig et udtryk for, at konkurrencen i klassen er blevet skærpet alvorligt over vinteren.
Inden næste løb på Ring Djursland sidste weekend i maj bliver spændende. Der bliver et par uger med travlhed på værkstedet, inden hestekræfterne skal slippes løs på den korte og snoede bane, hvor det næppe bliver et problem at holde varme i dækkene.
Gripping Media ApS Læs mere om: Padborg Park04/05/14 - Padborg Park - Special Saloon |