Spændingen var til at mærke i teltet, hvor de fire debutanter prøvede at fokusere på eftermiddagens første opgave: Den første rigtige test sammen med konkurrenterne.
Jesper Egebart arbejder på en god tid (Foto: Gripping Media)
Midt på eftermiddagen rullede hele feltet på nitten biler ud til den indledende træning. Otte af bilerne var bemandet med debutanter i DTC og det kan godt afsløres med det samme, at de fire kørere fra FP Racing brugte ikke tid på at kæmpe om sidstepladsen. Jesper Egebart blev bedst i den interne kappestrid og placerede sig samtidig på en flot ottendeplads i feltet. Nu faldt der lidt ro på nerverne, da bilerne havde fungeret og ingen af kørerne havde lavet fejl.
To timer senere var lidt af spændingen kommet tilbage, da der skulle køres om startplacering og adgang til Super Pole søndag formiddag for de otte hurtigste kørere. Igen gik det godt for alle, hvor Jesper satte sig på syvendepladsen. Michael Markussen havde også fået godt glid i bilen men måtte tage til takke med en niendeplads – 0,04 sekund fra den forjættede ottendeplads. Nicolai Eberhard kørte sig ind på tolvtepladsen og Martin V. Jensen på femtendepladsen. Et flot resultat, som ikke bliver ringere af, at rutinerede kørere måtte se sig overgået af de fire ’begyndere’.
Nicolai Eberhard havde god fart i bilen (Foto: Gripping Media)
Søndag morgens Super Pole blev afviklet i flot solskinsvejr ved ellevetiden. Jesper lå længe til at holde sin syvendeplads, men da Casper Elgaard mistede kontrollen over sin bil og tog en snurretur, rykkede han en række frem i startopstillingen.
Første heat i DTC er med rullende start og det havde kun Jesper prøvet tidligere. Det kunne man dog ikke se, da feltet bag Safety Car rullede frem mod startstregen – alle biler fra FP Racing lå præcis på det rigtige sted i forhold til konkurrenterne. Og de fik alle lov til at kæmpe for deres pladser. For Martin sluttede kampen på niende omgang, hvor en trækaksel knækkede og bilen måtte parkeres udenfor banen. Jesper måtte indkassere en strafbane for at ramme en konkurrent, mens Nicolai og Michael undgik problemer. Michael hentede en syvendeplads og skulle derfor starte i første række til andet heat, da reglementet foreskriver, at de otte hurtigste biler fra første heat skal starte i omvendt rækkefølge. I pausen inden andet heat viste mekanikerne, at de uden problemer kunne skifte en trækaksel, så bilen igen var klar til næste heat.
Martin Jensen fandt sig godt til rette med bilen (Foto: Gripping Media)
Også andet heat er med rullende start, og for Michael var det lidt af en oplevelse pludselig at være meget bevidst om, at de gamle rotter som Jan Magnussen, Casper Elgaard og John Nielsen om kort tid ville puste ham i nakken og presse på for at komme forbi. Nicolai måtte desværre allerede på første omgang stige ud af bilen og opleve resten af løbet som tilskuer. Samme skæbne overgik Michael seks omgange senere, så nu var der lagt op til akkordarbejde for mekanikerne med to reparationer og fire gange hurtig service i de cirka 30 minutter mellem andet og tredje heat. Både Jesper og Martin pressede på og udnyttede de muligheder der bød sig. Martin fik en ottendeplads, mens Jesper kørte ind på en flot fjerdeplads.
Alle biler var klar til sidste heat, hvor kørernes startposition blev afgjort af resultaterne for første og andet heat. Jesper skulle starte fra syvendepladsen, Michael fra tiendepladsen, mens Martin og Nicolai skulle starte fra henholdsvis fjortende- og sekstendepladsen. Jesper kørte et stabilt løb, indtil en overoptimistisk konkurrent fik prikket lidt for hårdt til bilen med en snurretur til følge. Derefter befandt han sig på feltets absolut sidste plads. Nicolai og Martin kæmpede med bilerne, og især Martin kørte hele tiden med et øje i sidespejlet for at holde øje med røgudviklingen fra højre baghjul. Michael avancerede i løbet af heatet fire pladser og sluttede på sjettepladsen.
Michael Markussen foran konkurrenterne (Foto: Gripping Media)
Alt i alt var det en premiere med gode og dårlige ting. Alt det som ikke kommer frem under en testdag dukkede op, men teamet var i stand til at håndtere opgaverne og få bilerne på banen til hvert heat. Der blev lært nogle ting, og det skal nok komme tilbage med renter i senere løb. Kørerne stod også distancen. Alle kørte med hovedet og undgik at gå ind i nærkampe, hvor deres erfaring med bilerne ville komme til kort. Af samme grund ligger FP Racing nu også på femtepladsen i teammesterskabet. Michael Markussen har ottendepladsen i kørernes mesterskab med Jesper Egebart på tiendepladsen.
Næste løb bliver i Smilets By, Århus, den 17-18. maj, hvor Classic Race afvikles omkring Mindeparken og Marselisborg Slot. Det bliver med sikkerhed en spændende weekend, hvor der skal køres race på den smalle bybane.
Gripping Media ApS Læs mere om: Freddy PedersenJesper K. EgebartMartin JensenMichael MarkussenNicholai EberhardJyllandsringen27/04/14 - Jyllandsringen - DTC |