Med et mindset som dikterede at 2014 blot er et læreår og topresultater dermed er andenprioritet har Fredensborgs unge Mortensen ikke defineret for høje ambitioner for sig selv. Det er nordsjællænderens første sæson i en baghjulstrukket racerbil, og med syv nye og forskellige racerbaner fordelt over sæsonen er det klogt at være ydmyg:
- Uden at nedgøre niveauet af de danske racerbaner, så har England virkelig nogle svære baner. Oulton Park er en af de sværeste med flere blinde sving og krævende kombinationer. Nogle af konkurrenterne har flere års erfaring med bilen og banerne, så jeg er langt bagefter. Alene at slutte i den hurtigste halvdel af feltet er en succes i år.
Uuuups, lige hurtigt nok igennem svinget! (Foto: Gripping Media ApS)
Med dét som succeskriterie er weekenden på Oulton Park en stor succes. Lørdag bød på et presset program med både kvalifikation og tre løb. I kvalifikationen kørte Frederik sig til en flot ottendeplads, som dog blev frataget inden starten pga. overskridelse af banens markeringer:
- Til denne sæson har det engelske bilsportsforbund indført nye regler for overskridelse af de hvide linier, som markerer grænsen på banen. Da jeg satte min hurtigste omgang skred jeg lidt ud på vej igennem det sidste sving og fik lige akkurat overskredet grænsen. Det er jo fair nok, og min næstbedste tid rakte til en 12. plads, så det tager jeg som en oplevelse.
Starten på et løb er også anderledes på de engelske baner. På nogle baner starter man ikke, som i Danmark, med to biler på én række - her starter man fire biler på hver række, dog med mere mellemrum. Det gør starten meget mere krævende, og heldigvis klarede Frederik sig igennem banens første sving. I løbet af de syv omgange, lørdagens første løb varede, fik han kørt sig frem til en syvendeplads.
Frederik klarede sig igennem sin første engelske løbsweekend med flotte resultater (Foto: Gripping Media ApS)
I andet løb startede Frederik fra 13. pladsen og kæmpede sig langsomt, men sikkert, frem i feltet. På sidste omgang lykkedes det at bytte en tiendeplads til en niendeplads med en overhaling i sidste sving før målflaget. Derfor var det også med kun 0,019 sekund at placeringen var Frederiks.
Godt racerløb indeholder også en smule drama. Inden starten på sidste løb ville bilen ikke starte, og Frederiks danske ingeniør, Benjamin Lykke, måtte på hårdt arbejde for at få bilen klar. Frederik nåede ikke at køre med resten af feltet på banen, men blev klar tids nok til at starte løbet fra pitten.
- Det er ikke optimalt når vi skal reparere på bilen lige inden løbsstart, men Benjamin holdt hovedet koldt og fik bilen klar, så jeg i det mindste kunne være med i løbet. Så var det kun op til mig at få det bedste ud af situationen.
Og dét formåede Frederik. Fra en startplacering som nummer 25, endda sekunder efter den nærmeste konkurrent, arbejdede han sig frem i feltet én placering ad gangen. Over målstregen efter 11 omgange var det med den Dannebrogs-farvede Ginetta G40 på en flot 11. plads.
- Hvad kan jeg sige; det er jo langt over mine forventninger til weekenden. Det har været en helt fantastisk weekend herovre, og det er så fedt at arbejde med et professionelt team som Century Motorsport. Det er også deres første weekend med Ginetta GT5 Challenge, så der har været lidt små spørgsmål undervejs, men alt er blevet løst professionelt og effektivt.
Næste løb er på Rockingham-banen om to uger (Foto: Gripping Media ApS)
- Der er kun to uger til vi skal køre næste løb på Rockingham, og jeg skal hjem og forberede mig grundigt. Min ingeniør har givet mig nogle punkter, som jeg skal forbedre, så den står på hård træning. Resultaterne i dag er flotte, men det forpligter også til at jeg kan gøre det igen på Rockingham.
www.frederikmortensen.dk Gripping Media ApS Læs mere om: Frederik Mortensen |