Der skal kun to biler til at lave et racerløb. Det så vi i Bahrain, hvor vi blev godt underholdt. Bagsiden af den historie, er når der kun er to biler der i stand til at lave et racerløb - og den ene kikser. Det var det der skete i Australien, og det var det der skete i dag i Kina. Rosberg havde kvalificeret sig som nr. 4, men var på forhånd udnævnt til at være den eneste der kunne konkurrere med Hamilton. Han skulle bare lige ordenligt i gang med løbet.
Problemet var, at det kom han ikke. I stedet lavede han en dårlig start, blev overhalet både til højre og venstre og havde endda en kontakt med Valtteri Bottas. Da første omgang var kørt var Hamilton alene i front, mens Rosberg svømmede rundt på en 7. plads. Hjemme fra lænestolen kunne man allerede ane en lang formiddag. Starten var dog ikke uden interessante momenter - Alonso stormede frem og lagde sig på en 3. plads foran Ricciardo, der også måtte se sig slået af holdkammeraten Vettel, der tog 2. pladsen, da starten gik.
Hamilton vandt for tredie gang i træk. (Foto: Daimler-Chrysler)
Men den bedste start præsterede Massa, der brølede afsted og overhalede den ene og den anden og den tredie - men så var der en lille kontakt mellem hans Williams og Alonsos Ferrari - og et i nervøst splitsekund så det ud til at Williams raceren var på vej på højkant, men den besindede sig og landede på alle fire hjul. Skaden var til at overse for dem begge. Massa forsvandt ud af løbet efter et ulideligt langt pitstop, hvor teamet ikke helt havde styr på højre og venstre i forhold til baghjulene. Han kom banen igen, men havde mistet et minut.
Resten af formiddagen var ikke noget der fik pulsen op hjemme i stuen. Junior, der lå i sofaen, med dynen og katten, bemærkede på et tidspunkt, at der gerne måtte komme nogle flere reklamer! Alonso pitstoppede sig op på 2. pladsen og Ricciardo fik halet ind på Vettel. Den unge australier var hurtigere og det prøvede teamet at formidle på diplomatisk vis til Vettel, der mente at det var bare ærgerligt, og så blev han liggende hvor han lå. Ricciardo pressede lidt mere på og fandt en vej forbi - og dermed blev kampen om 5. pladsen afgjort.
Rosberg havde en travl dag. Han skulle køre sig op til 2. pladsen - Hamiltons forspring var for stort til at han kunne gøre andet. Det gjorde han ved hjælp af pitstop og forbikørsler i DRS-zonerne. Bilen var for overlegen til at der kom nogle rigtige dueller.
Nico Hülkenberg blev 6'er og hentede endnu engang gode point. Tyskeren ligger pt. på 4. pladsen i VM - hvilket dels fortæller noget om hans kvaliteter, dels fortæller noget om konkurrenternes manglende stabilitet i præstationerne. Efter ham kom den finske duo Bottas og Raikkonen, mens Perez og Kvyat tog 9. og 10. pladsen. Altså endnu en rigtig god dag for Force India, årets bedste dag for Ferrari, hæderlig indsats af Red Bull og bare endnu en dag på kontoret for Mercedes.
Uden for pointene finder vi de to McLaren racere, i en præstation der mindede mere om 2013 end om noget andet fra teamets historie. Button blev nr. 11, Magnussen nr. 13. Ikke imponerende af et team der endte på podiet i Australien. Der skal vist dykkes ned i værktøjskassen hjemme i Woking.
To kørere kom ikke hjem. Sutil, der ved gud har en dårlig sæson, sluttede efter fire omgange, mens Grosjean holdt i 27 - men havde problemer med gearkassen. Hermed er vi tilbage til noget der minder om sidste sæson, med antallet af gennemførte. Som en kuriositet kan det i øvrigt nævnes at Kobyashi overhalede Vettel i dag. Japaneren var dog en omgang efter, men meget hurtigere - og han gad altså ikke trille rundt bag en tysk verdensmester på slidte dæk. Vettel virkede ikke helt tilfreds!
I VM stillingen fører Rosberg stadig, nu kun fire point foran Hamilton, mens Alonso hoppede op på 3. pladsen foran Hülkenberg og Vettel. I konstruktørernes VM har Mercedes 97 points forspring...
Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Zhuhai20/04/14 - Zhuhai - Formel 1 - FIA F1 |