Hyundai i10 (Foto: Ib Trebbien)
Ikke fordi den er bredere end de nærmeste konkurrenter, men fordi den er højere. Det betyder at man sidder mere oprejst i en i10, og så bliver der automatisk mere plads til benene, og som følge af dette føles den større.
Den testede bil var en Comfort version, og den byder på et ganske imponerende udstyrsniveau for klassen. Her var blandt andet bluetooth med ratbetjening af telefonen og multifunktionsrat med varme, radio med 4 højtalere samt12 volt udtag både for og bag.
Det eneste jeg savnede var aircondition, som man skal helt op i topversionen for at få med i handlen. Men forhåbentligt er det muligt at tilkøbe i de øvrige versioner, for det manuelle varmeanlæg er kun til varme,og selv på en kølig martsdag kan der blive så varmt i kabinen, at det bliver for meget. Jeg tør ikke tænke på hvor varmt, der kan blive i drivhuset på en hed sommerdag.
| | | | | | Hyundai i10 (Foto: Ib Trebbien) |
Men det, der overraskede mest på positivsiden var testbilens 3-cylindrede motor, der var i harmoni med bilen, tyst og ganske kvik når man huskede at røre lidt i gryden. Jeg har ikke prøvet versionen med den kraftigere 4-cylindrede motor, men savnede den heller ikke på noget tidspunkt.
Læg dertil, at i10'eren har en god balance. I hvert tilfælde når man husker at tilpasse dæktrykket til den aktuelle vægt.
Jeg kørte hele testen alene, og fandt indledningsvis, at bilen havde tendens til at være lidt løs i bagenden ved frisk svingkørsel. Men en beskeden justering af dæktrykket fra de 2,3 bar som den var udleveret med, til 2,2 bar hele vejen rundt gjorde små underværker for balancen.
Og så blev Hyundai i10 med et den bedste mini og mest velkørende, jeg har prøvet i lang tid. Den får min ubetingede anbefaling – med aircondition, vel at mærke.
Hyundai i10 (Foto: Ib Trebbien)
De nøgne fakta
|
Model |
Hyundai i10 1.0 Comfort |
|
Type |
5-dørs hatchback, 5 pladser |
|
Motor |
998 ccm benzinmotor, 3 cyl., maks. ydelse 66 hk ved 5.500 o/m. Maks. drejningsmoment 95 Nm ved 3,500 omdr./min.. |
|
Transmission |
5-trins manuel gearkasse, forhjulstræk |
|
Undervogn |
For: McPherson. Bag: Torsionsaksel |
|
Maks. hastighed |
155 kmt |
|
Acc. 0-100 |
15,0 sek. |
|
Officielt forbrug v. blandet kørsel |
21,3 km/l |
|
årlig ejerafgift |
Kr. 580,- |
|
Pris som testet fra |
Kr. 109.995,- plus levering og ekstraudstyr |
|
|