Suzuki SX4 S-Cross (Foto: Ib Trebbien)
Selv om modellen hedder SX4 afløser den ikke den hidtidige model, som fortsat er i modelprogrammet. S-Cross er da også et nummer større end den ”gamle” model, og sigter på samme segment som for eksempel Nissan Qashqai.
S-Cross findes med to motorvarianter, benzin eller diesel. Begge motorer yder 120 hk, men opleves alligevel som dag og nat, ikke mindst på grund af dieselmotorens langt bedre drejningsmoment.
Benzinmotoren, der i testbilen var koblet sammen med en 5-trins gearkasse, virker ikke helt i harmoni med bilen, så glem den og vælg i stedet den fremragende dieselmaskine med 6-trins gearkasse.
Kabinen byder på gode pladsforhold, ikke mindst ved bagsæderne, og så har GLS modellen et stort elbetjent soltag som standard. En god grund til at vælge denne udstyrsvariant.
| | | | | | Suzuki SX4 S-Cross (Foto: Ib Trebbien) |
Suzuki kalder selv SX4 S-Cross for en crossover, ikke en SUV. Men modellen fås både som forhjulstrækkere og med firehjulstræk, så der er mulighed for at erhverve den i en version som lever op til SUV linierne, endda til en fornuftig merpris på kr. 45.000,-.
Firehjulstræksystemet er fuldt elektronisk og kan indstilles i fire forskellige positioner, Auto, Snow, Sport og Lock.
De nøgne fakta
|
Model |
Suzuki SX4 S-Cross GLS |
|
Type |
5-dørs SUV, 5 pladser |
|
Motor |
1586 ccm benzinmotor, 4 cyl., maks. ydelse 120 hk/ 88 kW ved 6.600 o/m. Maks. drejningsmoment 156 Nm ved 4.400 omdr./min.. |
|
Transmission |
5-trins manuel gearkasse, forhjulstræk |
|
Undervogn |
For: McPherson. Bag: Torsionsstænger |
|
Maks. hastighed |
180 kmt |
|
Acc. 0-100 |
11 sek. |
|
Officielt forbrug v. blandet kørsel |
18,5 km/l |
|
½ årlig ejerafgift |
Kr. 560,- |
|
Pris som testet fra |
Kr. 269.990,- plus levering og ekstraudstyr |
|
| | | | | | Suzuki SX4 S-Cross (Foto: Ib Trebbien) |
|
Model |
Suzuki SX4 S-Cross GLX Diesel |
|
Type |
5-dørs SUV, 5 pladser |
|
Motor |
1598 ccm turboladet dieselmotor, 4 cyl., maks. ydelse 120 hk/ 88 kW ved 3.7500 o/m. Maks. drejningsmoment 320 Nm ved 1.750 omdr./min.. |
|
Transmission |
6-trins manuel gearkasse, forhjulstræk |
|
Undervogn |
For: McPherson. Bag: Torsionsstænger |
|
Maks. hastighed |
180 kmt |
|
Acc. 0-100 |
12 sek. |
|
Officielt forbrug v. blandet kørsel |
23,8 km/l |
|
½ årlig ejerafgift |
Kr. 1.308,- |
|
Pris som testet fra |
Kr. 307.990,- plus levering og ekstraudstyr |
|
|