Toni Hansen og Per Brodersen fra Horsens og Lem sluttede på en imponerende 11. plads blandt 257 fuldførende mandskaber i deres Audi 80.
"Vi valgte pigdæk til nattens prøver, men der var for lidt is og sne, så almindelige vinterdæk havde været bedre," konstaterede Toni Hansen klokken fire om morgenen på havnen i Monaco.
Toni Hansen og Per Brodersen faldt tre pladser tilbage på grund af et ikke helt optimalt dækvalg den sidste nat, men sluttede på en ikke desto mindre imponerende 11. plads. (Foto: Michael Eisenberg, Intercom)
Den tidligere rallymester Hans Kolby, England og Lem, og codriver Jan Østergaard, Horsens, forsvarede med held deres 21. plads i deres Lancia Fulvia HF og sluttede endda i top 20.
"Vi manglede lidt kræfter op ad de stejle bjergveje, så jeg havde håbet på sne, og derfor er vi efter omstændighederne meget tilfredse," mente Hans Kolby.
En stor præstation blev leveret af far og søn-holdet Jens Gandrup og Kristian Flensbak fra Odense. Efter førstedagen i bjergene, hvor de kørte deres Alfa Romeo Alfetta GTV fast i sneen, lå de nr. 246, men i mål efter den sidste nat var de oppe på en 56. plads.
"Efter den start kan vi kun være tilfredse," sagde Jens Gandrup i målet på havnen i Monaco.
Jens Gandrup og codriver Kristian Flensbak kørte deres Alfa Romeo frem fra nr. 80 til 56 under sidste nat i Rallye Monte-Carlo Historique. (Foto: Michael Eisenberg, Intercom)
Lars Bækkelund, Horsens, og Arne Pagh, Middelfart, blev nr. 6 i løbet i 2010, men i år var en anden historie:
"Jeg havde solgt min egen bil og lånte derfor en VW Golf GTI, men desværre blev motoren varm den sidste nat og brugte meget vand, så vi faldt ned til nr. 120," sagde en filosofisk Lars Bækkelund ved mål.
Lars Bækkelund og Arne Pagh fik problemer med deres VW Golf GTI og faldt ned til en slutplacering som nr. 120. (Foto: Michael Eisenberg, Intercom)
Bent Mikkelsen, Vejle var sammen med codriver Henrik Møller Nielsen, Allingåbro, på vej mod sit hidtil bedste resultat og lå løbet igennem i top 30 i sin VW Golf GTI. Men De lange knives nat ville det anderledes:
"Vi fik nogle tændingsproblemer i motoren på den sidste specialetape og kunne derfor ikke holde tempoet," fortalte Bent Mielsen, der sluttede som nr. 123.
Bent Mikkelsen og Henrik Møller-Nielsen fik tændingsproblemer med deres VW Golf GTI. Dermed faldt de tilbage fra nr. 39 til 123. (Foto: Michael Eisenberg, Intercom)
Debutantholdet, brødrene Poul og Carl Hellmers fra Kjellerup og Kolding, leverede en absolut godkendt præstation. Uden servicemandskab og kun med de dæk, der sad på bilen, kørte de deres Alfa Romeo Giulia Super i mål på placering som nummer 213.
Rally Monte-Carlo Historique blev for tredje gang vundet af belgieren José Lareppe i Opel Kadett GT/E. Lareppe har også kørt løb i Danmark, hvor han deltog i Oresund Rally, dog uden at vinde.
Danske placeringer i Rallye Monte-Carlo Historique ved mål 29. januar
|
# |
Kørere |
Bil |
Strafpoint |
Efter førende |
|
11 |
Toni Hansen / Per Brodersen |
Audi 80 GLE |
2603 |
+854 |
21 |
Hans Kolby / Jan Østergaard |
Lancia Fulvia HF 1600 |
3266 |
+1517 |
56 |
Jens Gandrup / Kristian Flensbak |
Alfa-Romeo Alfetta GTV |
5862 |
+4113 |
|
120 |
Lars Bækkelund / Arne Pagh |
Volkswagen Golf GTI |
10415 |
+8666 |
123 |
Bent Mikkelsen / Henrik Møller-Nielsen |
Volkswagen Golf GTI |
11138 |
+9389 |
213 |
Paul Hellmers / Carl Hellmers |
Alfa-Romeo Giulia Super |
49755 |
+48006 |
|
Michael Eisenberg Læs mere om: Monte Carlo29/01/14 - Monte Carlo - Rally Monte-Carlo Historique |