Kia pro_cee'd (Foto: Ib Trebbien) |
Kia pro_cee'd GT (Foto: Ib Trebbien) |
De mest iøjnefaldende ydre forskelle er forskellige kofangere for og bag. Ikke overraskende har GT versionen et mere agressivt udseende med større luftindtag og dobbelt udstødning. Men den sikreste måde at spotte en GT er nok på en markant rød stribe nederst på forkofangeren.
Prisforskellen, på 160.000 kroner, ses tydeligere indenfor. Selv om en 1,4 CWT Active Plus til kr. 189.999,- kr. både kan prale af udstyr som stemmestyret Bluetooth, læderrat,og fartpilot, kan den ikke matche topmodellen, som blandt andet omfatter Touchskærm, 2 zone elektronisk klimaanlæg, Recaro læderstue, belyste alupedaler, smart key og varme i rattet.
| | | | | | Kia pro_cee'd (Foto: Ib Trebbien) |
Men vi skal søge dybere for at finde de forskelle, der for alvor retfærdiggør den store prisforskel.
Forskellen mellem de to motorer er som nat og dag. Den 100 hk benzinmotor yder ikke bilen retfærdighed. Basismodellen er ganske enkelt undermotoriseret, så snart man forlader byzonen.
Her kan GT modellen til gengæld spille med musklerne. Den lægger potent fra land og selv når man accelererer fra mellemområdet har den muskler nok til at sætte bilens ESC antiudskridningssystem på overarbejde.
Turbomotorens momentkurve er tilsyneladende ret flad, for kræfterne leveres jævnt over hele omdrejningsområdet. Men overraskende nok har dette den sideeffekt, at man hverken føler det forventede sug i maven eller spark i røven.
| | | | | | Kia pro_cee'd GT (Foto: Ib Trebbien) |
På papiret deler de to modeller undervognsspecifikationer, men i GT modellen er afstemningen fastere og Active Plus modellens15 tommer fælge med 195/65 dæk er afløst af 18 tommer alufælge med 225/40 dæk, som giver et markant bedre vejgreb.
Begge modeller har elektrisk servostyring med Kia's Flex Steer, hvor man kan vælge mellem normal, komfort og sport indstillinger, men desværre falder ingen af indstillingerne helt i min smag. Jeg savner lidt mere feedback og fornemmelse af præcision.
Dog ikke så meget, at det ødelægger et godt helhedsindtryk af begge modeller. Der er ingen tvivl om, at man får mest bil for sine penge i den ”lille” 1,4 CWT version, selv om den som tidligere nævnt virker undermotoriseret. Og der er langt mere underholdningsværdi og prestige i GT varianten. Så må det være op til den enkelte om denne forskel er 160.000 kr. værd.
Kia pro_cee'd (Foto: Ib Trebbien) |
Kia pro_cee'd GT (Foto: Ib Trebbien) |
De nøgne fakta
|
Model |
Kia pro_cee'd 1,4 CWT Active Plus |
|
Type |
3-dørs hatchback, 5 pladser |
|
Motor |
1396 ccm benzinmotor, 4 cyl., maks. ydelse 100 hk ved 5.500 o/m. Maks. drejningsmoment 137 Nm ved 4.200 omdr./min.. |
|
Transmission |
6-trins manuel gearkasse, forhjulstræk |
|
Undervogn |
For: McPherson. Bag: Multilink |
|
Maks. hastighed |
182 kmt |
|
Acc. 0-100 |
12,8 sek. |
|
Officielt forbrug v. blandet kørsel |
17,9 km/l |
|
½ årlig ejerafgift |
Kr. 830,- |
|
Pris som testet fra |
Kr. 189.999,- plus levering og ekstraudstyr |
|
|
Model |
Kia pro_cee'd GT |
|
Type |
3-dørs hatchback, 5 pladser |
|
Motor |
1591 ccm turboladet benzinmotor, 4 cyl., maks. ydelse 204 hk ved 6.000 o/m. Maks. drejningsmoment 265 Nm ved 1.750 omdr./min.. |
|
Transmission |
6-trins manuel gearkasse, forhjulstræk |
|
Undervogn |
For: McPherson. Bag: Multilink |
|
Maks. hastighed |
230 kmt |
|
Acc. 0-100 |
7,7 sek. |
|
Officielt forbrug v. blandet kørsel |
13,5 km/l |
|
½ årlig ejerafgift |
Kr. 1.650,- |
|
Pris som testet fra |
Kr. 349.999,- plus levering og ekstraudstyr |
|
|