Det gik ikke helt som forventet for Jan Magnussen, Antonio Garcia og tredjemand Ryan Briscoe, som må tage til takke med en startplacering helt bagerst i feltet, når årets første løb i TUDOR United SportsCar Championship sættes i gang på Daytona Speedway lørdag aften dansk tid.
"Efter træningen opstod der et teknisk problem i motoren, og vi nåede simpelthen ikke at få det løst i tide til at køre kvalifikationen," fortæller en frustreret Jan Magnussen.
Danskeren var ellers udset til at kvalificere Corvette #3, som havde vist god figur i de foregående træningsomgange, hvor teamkollega Antonio Garcia brillerede med hurtige tider. Jan Magnussen nåede dog aldrig ud af pitlane.
"Det er smadderærgerligt at skulle starte allerbagerst, når vi ellers var hurtige nok til en top tre. Men skal man se positivt på det, så har vi et langt løb foran os, og hvis vi kæmper ekstra hårdt og holder os fri for problemer, skal vi nok komme igen,"
For Jan Magnussen betyder 2014-sæsonen et markant skifte med nyt mesterskab og ny bil, men den målrettede kampgejst, som sikrede danskeren og teamkammeraten, spanske Antonio Garcia, en mesterskabssejr i 2013, er uforandret.
"Det har været en lang ventetid siden Petit Le Mans i oktober, og jeg glæder mig til endelig at komme ud og køre race med den nye Corvette C7.R og finde ud af, hvordan to års udviklingsarbejde performer i forhold til de andre biler i den nye serie," lyder det fra Jan Magnussen.
"At starte mesterskabet med et 24-timersløb er helt nyt for os, og som udgangspunkt er vores mål naturligvis at vinde løbet. Men sker der noget undervejs, som gør det umuligt at vinde, så skal vi bare sikre, at vi kommer derfra med så mange point som muligt,"
Det berømte 24-timersløb er traditionen tro sponsoreret af det schweiziske urmærke Rolex, og det bliver Jan Magnussens 10. forsøg på at vinde det kostbare ur, som alle klassevindere modtager på podiet.
Med sin deltagelse i 24-timersløbet i Dubai for 14 dage side er danskeren imidlertid i topform til Daytona, hvor han sammen med Garcia og Briscoe stiller op for Corvette Racing i den hurtigste GT-klasse, kaldet GT Le Mans.
"Vi har forberedt os på, at det bliver hårdere end normalt. Vi har været vant til at kæmpe mod især BMW og Viper i den amerikanske Le Mans-serie, men i det nye mesterskab får vi også øget konkurrence fra Porsche, som har indsat to helt nye 911-modeller med fabrikskørere," forklarer Jan Magnussen.
Hurtigste GT Le Mans-bil i kvalifikationen blev i øvrigt Viper #91 med Marc Goosens bag rattet, mens Magnussens søsterbil, Corvette #4 med Oliver Gavin, Tommy Milner og tredjekører Robin Liddell, starter som nummer fire i et uhyre tæt felt.
Tidsplan for Rolex 24 at Daytona (Tudor USCC)
Fredag 24. januar
11.30 (17.30 dansk tid) — Træning
Lørdag 25. januar
11.30 (17.30 dansk tid) — Autografskrivning
12.45 (18.45 dansk tid) — Fan Walk
14.10 (20.10 dansk tid) — RACE (24 timer)
NB! Danske fans kan følge Jan Magnussen og Corvette #3 via livetiming og TV-transmission fra søndag kl. 03.00-13.00 på www.imsa.com
Jan Magnussen Nikolaj Karlshøj
Læs mere om: Daytona26/01/14 - Daytona - SportsCar Championship |