Problemet opstod til sidst i den frie træning, hvor svenske Micael Ljungström var i bilen. Pludselig blev træningen afbrudt af rødt flag fordi en bil var kørt i barrieren. Da Aston Martinen ikke som planlagt kom forbi på næste omgang skabte det en del uro i pitgaragen, hvor man pludselig havde crashet fra 2013 i frisk erindring.
Teamet samlet forud for dagens strabadser (Foto: Henning Smed / DanskerBiler.dk)
Lettelsen var derfor stor, da det viste sig, at det var en anden bil, der var kørt galt. Aston Martinen var blot gået i stå og blev hurtigt trukket ind i pitten. Men noget var galt, for bilen kunne ikke starte igen.
En gennemgang af alle komponenter i brændstofstilførelsen afslørede ingen fejl og gode råd blev efterhånden dyre for kvalifikationen var gået i gang og teamet manglede endnu at få deres sidste kører, Michael Klostermann i bilen. Til sidst fik teamets engelske Aston Martin specialist, Andrew Weller, etableret en telefonkontakt til en ekspert hos Aston Martin Racing i England og med ham i røret gik man i gang med minutiøst at kontrollere hver eneste udgang på bilens elektroniske styreboks.
Det gav bonus! Kontrollen afslørede en dårlig ledningsforbindelse. Det var også på høje tid, for der var kun få minutter tilbage af kvalifikationen. Der var kun ét at gøre: Hurtig samling af styreboksen, i bilen med Klostermann og så ud på banen, mens hele teamet krydsede fingre for, at vi kunne få de sidste minutter med.
Det lykkedes så ikke. Bilen gik igen i stå ude på banen, men i det mindste var problemet nu lokaliseret og efterfølgende var det en smal sag at få ordnet ligesom alle de tilbageværende forbindelser også blev checket for at sikre, at der ikke var flere der skulle rettes op på.
Under træningen gik Aston Martinen perfekt (Foto: Henning Smed / DanskerBiler.dk)
Så dagen forløb på ingen måde, som der ellers var lagt op til. Men hvad med lyspunkter? Jo, dem har der da også været et par stykker af. "Først og fremmest har vi fået lovning på, at vi kan starte løbet, da vi nåede at få alle mand i bilen. Det var en lettelse, for det havde slet ikke været til at bære ikke at komme til start. Dernæst var det også godt at se, at vi under træningen først på dagen kørte på omgangstider, der var bedre end vores kvalifikationstid fra sidste år, på trods af at vi aldrig var ude at køre på nye dæk," påpeger teamchef Kent Steffensen. Optimismen er stadig til stede, for helt grundlæggende kører bilen rigtig godt og alle kørere har fundet sig til rette i den.
Henning Smed Læs mere om: Perfection RacingDubai Autodrome11/01/14 - Dubai Autodrome - 24H Series |