Biler der skiller sig ud fra den grå masse og appellerer til fantasien. Men med Hyundai i30 stationcar'en er koreanerne ude i et helt andet ærinde.
(Foto: Ib Trebbien)
Her er det fornuften og hverdagen, der er i højsædet.
Designet er afdæmpet med smukt svungne forskærme. Siderudernes underkant følger tidens mode og stiger hen mod bagenden, mens de deraf følgende høje flader under vinduerne brydes af en linie, der flugter rudernes underkant og slutter ved baglygterne.
Ulempen ved dette design af sideruderne er, som det efterhånden må være bekendt, et forringet udsyn skråt bagud, så lige på dette punkt har følelserne fået lov til at komme foran fornuften.
Indtrykket af en fornuftig bil går igen, når man sidder bag rattet. Hyundai'en gør al det man beder den om uden større armbevægelser, når bare man husker at stille servostyringen på Normal eller Sport i stedet for Comfort. I sidstnævnte indstilling bliver styringen ekstremt letgående og uden feedback til føreren.
Dieselmotoren har for såvidt kræfter nok, men det virker som om, drejningsmomentet ikke er helt i harmoni med bilens gearing og de danske fartgrænser. Under testen følte jeg således flere gange, at Hyundai'en næsten umærkeligt tabte fart ved almindelig landevejskørsel, så den lige skulle have et ekstra dab på speederen eller stilles om til cruise control, som er standard i Comfort XTR versionen.
Comfort XTR versionen er i det hele taget lidt af et udstyrsstykke. Jeg kom især til at sætte pris på bilens kurvelys, som er standard i alle versioner og til stor hjælp, ikke mindst en mørk og regnfuld efterårsaften.
En Hyundai i30 Stationcar er nok ikke en bil, som man vil vende sig efter. Men den virker som en bil, der vil tjene sin ejer år efter år uden de store overraskelser. Noget som man hos Hyundai også mener, for de yder 5 års garanti uden kilometerbegrænsning.
Så alt i alt må den betegnes som et særdeles fornuftigt valg.
(Foto: Ib Trebbien)
De nøgne fakta:
|
Model |
Hyundai i30 Stationcar 1,6 Comfort XTR |
|
Type |
5-dørs stationcar, 5 pladser |
|
Motor |
1582 ccm dieselmotor, 4 cyl., maks. ydelse 110 hk / 81 kW ved 4.000 o/m. Maks. drejningsmoment 260 Nm ved 1.900-2.750 omdr./min.. |
|
Transmission |
6-trins manuel gearkasse, forhjulstræk |
|
Undervogn |
For: McPherson. Bag: Multilink |
|
Maks. hastighed |
185 kmt |
|
Acc. 0-100 |
11,8 sek. |
|
Officielt forbrug v. blandet kørsel |
23,8 km/l |
|
½ årlig ejerafgift |
Kr. 1.380,- |
|
Pris som testet fra |
Kr. 242.995,- plus levering, ex. ekstraudstyr |
|
Testet og fotograferet af Ib Trebbien
|