Eller næsten. I Indien lavede han donuts på langsiden og parkerede derefter bilen. Dennegang fortsatte han efter sine donuts. Respekt for en mand der vil fejre sin sejr. Og repsekt for en mand der vil provokere en lille smule. Sidste gang fik han en straf for ikke at fortsætte direkte og uden forsinkelse til parc-fermé. Men hvad så nu, hvor han ikke efterlod sin bil midt på banen - vil de så også være efter ham. Det er ikke umuligt, at FIA vil bruge denne lejlighed til at gøre sig selv yderligere til grin.
Webber havde pole, men nogen god starter er han altså bare ikke, og han mistede to placeringer på de første få hundrede meter. Både Vettel og Rosberg smuttede fra ham - og der var så sådan set afgørelsen på løbet. Webber kom dog senere tilbage på 2. pladsen, og det ikke med et pitstop, men med en regulær overhaling. Så meget så godt.
Kimi Raikkonen fik et noget kort løb, da manden der blev diskvalificeret fra tidstagningen i går, startede bagerst og blev ramt uheldigt af en Caterham på vej ind i første sving. Derefter trak han ind til siden og forlod sin Lotus. Der har dog været en art forsoning mellem finne og team og de er enige om at fortsætte samarbejdet sæsonen ud.
Grosjean blev nr. 4 efter et fornuftigt løb der bragte ham til på Rosberg mod slutningen, men ikke tæt nok til at sætte et angreb ind. Men igen en solid præstation af franskmanden, der også blev hjulpet en smule af Hülkenberg, der fik en straf for en "unsafe release" i pitten, hvor han var ved at tørne sammen med Perez. Efter at have startet løbet godt fadede tyskeren helt og aldeles efter den straf.
På en kontroversiel 5. plads kom Fernando Alonso. Det meste af løbet havde han kørt mere eller mindre umotiveret rundt, eller sådan virkede det, bag Felipe Massa, men et sent pitstop og bløde dæk med kun en slat benzin tilbage i bilen, gav ham fart og et par hurtige overhalinger sendte ham frem i feltet. Problemet var dog udkørslen fra pitten, hvor han passerede en Toro Rosso uden for banen. En situation man ville tage stilling efter løbet - så 5. pladsen er ikke helt sikker.
Paul di Resta snuppede 6. pladsen og fortsætter dermed hvor han slap for en uge siden. Han valgte, eller teamet gjorde, at kun stoppe en gang og det virkede for ham, selvom han måtte afgive nogle pladser undervejs.
På 7. pladsen kom Lewis Hamilton, der faktisk hentede di Resta, men ikke havde mere at skyde med, så han måtte lade sig nøjes med. Hamiltons sæson har været noget op og ned - og på det seneste er han blevet pænt overskygget af Rosberg, der måske nok er lidt mere kedelig og ikke helt så hurtig, men tilgengæld lidt mere driftsikker.
Felipe Massa tilbragte det meste af løbet der hvor han gerne vil være - foran Alonso. Men da det kom til stykket, kunne han ikke køre den hjem. Det er meget symptomatisk at Alonso kom ud fra sit pitstop cirka lige foran Massa - og de endte med to pladser mellem sig.
Efter Massa kom Perez, mexicaneren hentede dermed igen point og lå sådan set nogle pladser foran holdkammeraten Button. Forskellen er bare at Button i starten af løbet flirtede lidt for kraftigt med de to Ferrari racere og fik en skade på sin frontvinge, der både kostede tid på banen og tid på værkstedet. Så Perez' præstation er alligevel ikke så stor i forhold til Button - det er muligt at han stadig var bedre, men det er på marignaler.
Det sidste point gik til Sutil der ligesom di Resta nøjedes med et stop. Også for ham virkede det efter omstændighederne fornuftigt - begge biler fik point og dermed holder de afstanden til Sauber, der ellers var begyndt at bide dem i haserne.
Løbet var ellers generelt uden den store spænding og uden den store underholdningsværdi - på alle måder en forglemmelig søndag eftermiddag! Hvis altså ikke lige for Vettels misbrug af dæk...
Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Yas Marina Circuit03/11/13 - Yas Marina Circuit - Formel 1 |