Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Biltest

Biltest: Ford Focus ST – en festlig swinger

Biltest 
22/10/13 

Ford Focus ST er den sjoveste bil, jeg har testet i år. Med 250 hk under frontklappen har den rigeligt med kræfter, men det allerbedste ved ST’eren er dens svingegenskaber.
 


Ford Focus ST – en festlig swinger
(Foto: Ib Trebbien)

Den styrer gennem præcist og med minimal krængning gennem kurverne, og Ford’s Torque Vectoring Control, som er et fint alternativ til et traditionelt spærredifferentiale, sørger for, at bilen bevarer fodfæstet og overfører kræfterne effektivt til underlaget, når man accelererer ud af kurverne.


Ford Focus ST – en festlig swinger
(Foto: Ib Trebbien)

Forgængerens fine femcylindrede motor er blevet afløst af en veloplagt, firecylindret Ecoboost turbomotor, som her yder 250 hk og har et moment på 360 NM. Det muliggør ifølge Ford en acceleration fra 0 til 100 kmt på 6,5 sekunder. I det daglige har dog nok mere glæde af et kraftoverskud, der er tilgængeligt i rigelige mængder ved alle lovlige hastigheder (og et godt stykke derover), og en smidighed der tillader nøjsom omgang med gearskiftene, hvis man er i det humør.

Gearkassen har selvfølgelig seks gear, men i praksis skiftede jeg ofte direkte fra 3. til 6. gear, fordi jeg ikke kunne lade være med at udnytte bilens accelerationsevner, og derfor nåede den tilladte marchhastighed længe inden, der blev behov for 4. og 5. gear.

Den faste undervognsafstemning, der er med til at gøre Focus ST til en festlig svinger, koster lidt på komfortsiden.

ST’eren fandt ujævnheder steder, som jeg troede var jævne, og lydbilledet ændrer sig, hver gang asfaltbelægningen skifter karakter. Det sidste er måske medvirkende årsag til, at man har valgt at forstærke motorlyden i kabinen.

Samme kabine er udrustet, som man forventer i en bil af denne type. Multijusterbare Recaro sæder, som i testbilen var betrukket med lækkert læder, et læderrat, som sikrer et godt og behageligt greb, instrumentgruppe, der viser turbladetryk, olietryk og olietemperatur, alu-pedaler og i den mere kuriøse afdeling en dørliste med lysende, rød ST-logo.

Som en understregning af, at Ford har tænkt denne ST, som en hverdagsracer, produceres modellen kun som 5-dørs hatchback og som stationcar. Priserne starter ved små kr. 440.000,-, og det må siges, at være ganske rimeligt i denne klasse.


Ford Focus ST – en festlig swinger
(Foto: Ib Trebbien)

De nøgne fakta

Model Ford Focus ST2
Type 5-dørs hatchback, 5 pladser
Motor 1999 ccm turboladet Ecoboost benzinmotor, 4 cyl., maks. ydelse 250 hk / 184 kW ved 5.500 o/m. Maks. drejningsmoment 360 Nm ved 2.000 omdr./min..
Transmission 6-trins manuel gearkasse, forhjulstræk
Undervogn For: McPherson. Bag: Multilink
Maks. hastighed 248 kmt
Acc. 0-100 6,5 sek.
Officielt forbrug 13,9 km/l. ved blandet kørsel
½ årlig grøn afgift Kr. 1650,-
Pris Kr. 478.190,- plus levering, ex. ekstraudstyr