Regnen havde hamret ned over Fuji banen natten over, og da bilerne skulle til at line op var det bare slet ikke bedre. Arrangøren valgte alligevel at gøre klar til starten dog med den plan at løbet skulle startes bag ved safetycar.
Dramatikken startede dog allerede inden starten, hvor flere biler allerede på oplinings omgangen spandt af banen og smadrede ting på bilerne. Bruno Senna lavede også et spin med Aston Martin 95, men heldigvis uden at ramme noget.
Løbet kom i gang til tiden, og helt som planlagt foregik det bag safetycar. Glæden varede dog kort. 22 minutter inde i løbet måtte ledelsen kapitulere og flage med rødt, og dermed stoppe løbet på grund af de dårlige vejr forhold.
Kørerne fik lov til at forlade bilerne, men mekanikerne måtte intet lave på bilerne imens de holdt stille på start gridden.
3 timer inde i løbet blev det besluttet at løbet skulle genstartes, men igen bag en safetycar. Selvom regnen var holdt op, var der en tyk tåge hen over banen og alle vidste også at der var endnu mere regn på vej, men arrangørerne følte sig åbenbart presset til at forsøge at genoptage løbet.
Første omgang bag safetycar blev kørt med 90 km/t og anden omgang blev kørt med 120 km/t og alene den hastighed vidner om at forholdende ikke var optimale til racerløb. Flere biler kørte i pit for at få udbedret skader, og den ene Toyota var inde for at få skiftet luftfilter.
Desværre var alle anstrengelser til ingen nytte. Løbet blev kort efter atter flaget rødt, og dermed stoppet på grund af vejret.
Løbet stod igen helt stille i lang tid, og med 85 minutter tilbage af løbet, valgte man igen at starte løbet bag safetycar, og efter kort tid blev feltet sluppet løs. Glæden varede dog igen ubeskriveligt kort, for nærmest simultant med at løbet blev givet frit, startede den voldsomme regn igen, og med kun en ½ omgang race, var løbet igen stoppet med rødt flag og samtidig med at bilerne returnerede til pitlane, så valgte arrangørerne at flage løbet definitivt af.
Toyota sejrede med Alexander Wurz, Nicolas Lapierre, Kazuki Nakajima, foran Audi med Tom Kristensen, Loïc Duval, Allan McNish. LMP2 klassen blev vundet af Morgan Nissan teamet med Bertrand Baguette, Ricardo Gonzalez, Martin Plowman. GTE pro klassen blev vundet af Darren Turner, Stefan Mücke, Frédéric Makowiecki og til slut GTE am klassen som blev vundet af Christoffer Nygaard, Kristian Poulsen, Bruno Senna.
Som det forhåbentligt tydeligt fremgår af denne artikel, så var løbet tæt på en kaos forestilling, og med kun 16 kørte omgange hen over hele løbet, så er det i skrivende stund ikke afgjort hvor mange point der uddeles for dette løb. Vi kommer selvfølgeligt med en opdatering når der er nyt i denne sag.
Resultatet af løbet:
|
Pl. |
Nr. |
Kategori |
Bil |
Omg. |
Gap |
|
1 |
7 |
LMP1 |
Toyota TS030 - Hybrid |
16 |
|
2 |
2 |
LMP1 |
Audi R18 e-tron quattro |
16 |
1.901 |
3 |
12 |
LMP1 |
Lola B12/60 Coupé - Toyota |
16 |
3.872 |
|
4 |
35 |
LMP2 |
Morgan - Nissan |
16 |
6.131 |
5 |
26 |
LMP2 |
Oreca 03 - Nissan |
16 |
8.224 |
6 |
27 |
LMP2 |
Zytek Z11SN - Nissan |
16 |
11.055 |
|
7 |
24 |
LMP2 |
Morgan - Nissan |
16 |
12.834 |
8 |
25 |
LMP2 |
Oreca 03 - Nissan |
16 |
15.323 |
9 |
47 |
LMP2 |
Morgan - Nissan |
16 |
19.569 |
|
10 |
49 |
LMP2 |
Oreca 03 - Nissan |
16 |
21.494 |
11 |
32 |
LMP2 |
Lotus T128 |
16 |
23.803 |
12 |
45 |
LMP2 |
Morgan - Nissan |
16 |
35.657 |
|
13 |
97 |
GTE Pro |
Aston Martin Vantage V8 |
16 |
38.900 |
14 |
51 |
GTE Pro |
Ferrari F458 Italia |
16 |
41.944 |
15 |
91 |
GTE Pro |
Porsche 911 RSR |
16 |
44.855 |
|
16 |
92 |
GTE Pro |
Porsche 911 RSR |
16 |
55.311 |
17 |
95 |
GTE Am |
Aston Martin Vantage V8 |
16 |
57.668 |
18 |
96 |
GTE Am |
Aston Martin Vantage V8 |
16 |
1'01.641 |
|
19 |
88 |
GTE Am |
Porsche 911 GT3 RSR |
16 |
1'03.537 |
20 |
81 |
GTE Am |
Ferrari F458 Italia |
16 |
1'05.951 |
21 |
71 |
GTE Pro |
Ferrari F458 Italia |
16 |
1'15.544 |
|
22 |
76 |
GTE Am |
Porsche 911 GT3 RSR |
16 |
1'25.904 |
23 |
31 |
LMP2 |
Lotus T128 |
16 |
1'40.976 |
24 |
57 |
GTE Am |
Ferrari F458 Italia |
16 |
1'46.314 |
|
25 |
61 |
GTE Am |
Ferrari F458 Italia |
16 |
2'21.643 |
26 |
1 |
LMP1 |
Audi R18 e-tron quattro |
16 |
2'49.150 |
27 |
8 |
LMP1 |
Toyota TS030 - Hybrid |
15 |
1 Laps |
|
28 |
99 |
GTE Pro |
Aston Martin Vantage V8 |
15 |
1 Laps |
29 |
50 |
GTE Am |
Chevrolet Corvette C6-ZR1 |
14 |
2 Laps |
|
Vejgaard
Læs mere om: Fuji20/10/13 - Fuji - FIA WEC - FIA VM |