"Da vi kom til banen var der 27 grader varmt og solen skinnede.
Efter kort tid begyndte der at trække tunge sorte skyer ind over anlæget, og vi fik det værste uvejr jeg længe har oplevet. Telte blæste sammen, det lynede om ørerne på os og det regnede og haglede med isterninger. Vi stod 6-7 mand og holdte ved et flip-up telt for at det ikke skulle blæse væk!
Den store mængde vand skyllede ind over banens sidste 2 sving samt hele langsiden med mudder og andet skidt fra markerne. Samtlige pitboxe stod med 10 cm vand og alt strøm blev afbrudt i hele området.
Det så altså ud til, at det blev lidt op ad bakke, at få banen klar til første træning om fredagen.!
Det lykkedes arrangørerne at få drænet for vand og rengjort banen så vi kunne starte fredagens træninger, kun 20 minutter efter planen!
Banen var stadig pletvis våd til den første træning, og den slidte asfalt gjorde at det var meget svært at se hvor banen var våd og hvor den bare var "gammel" - så det var ret svært at få en masse fart på uden at risikere en masse.
Til anden træning var banen tør og jeg fik forbedret tiderne væsentligt.
Jeg havde lidt problemer med en lidt for blød opsætning, som gjorde at motorcyklen generelt var meget ustabil.
Lørdag stod på tidstagning.
Første tidstagning gik godt og jeg fik forbedret min tid yderligere. Jeg havde stadig problemer med greb på baghjulet så vi ville prøve at lave nogle små ændringer til 2. tidstagning.
Desværre fik det modsat effekt, og grebet blev endnu mindre end før, og 2. tidtagning resulterede i en tilsvarende omgangstid, så jeg skulle starte løbet fra en 16. plads.
Vi vidste at det var nødvendigt at forsøge at gå en helt anden retning med affjedringen for at finde bedre greb og undgå for meget hjulspind, så vi ændrede en del på balancen på motorcyklen og justerede oliemængden i forgaflen samt monterede en anden fjeder på bagdæmperen. Nu kunne vi kun håbe på tørvejr til søndagens warmup.
Det holdt tørt og motorcyklen føltes meget anderledes. Mine tider til warmup lå cirka et sekund højere end lørdagens tidstagning, men det handlede også kun om at få en fornemmelse af de store ændringer!
Til løbet fik jeg lavet en OK start og vandt et par placeringer ind i første sving. der var en del tumult mellem 4 kørere foran mig, som næsten fik kørt hinanden af banen. desværre blev jeg også selv fanget bag dem og kunne ikke bruge det til at avancere i pladserne.
Efter nogle omgange lå jeg som nummer 12 og der var mere ro på feltet. Jeg havde en kører lige bag mig og en anden kører med et lille hul foran mig. Jeg vidste at løbet var en del længere end de DM løb jeg er vandt til at køre, så jeg prøvede at finde en god rytme hvor jeg kunne holde et stabilt tempo uden at presse så meget at jeg lavede fejl og ødelagde mine dæk for hurtigt.
Omkring midt i løbet var der et hul på cirka tre sekunder op til køreren på 11. pladsen, men jeg kunne se at han begyndte at lave nogle fejl og missede indgangen til svingene en gang imellem, så jeg blev klar over at hans dæk nok begyndte at "brokke sig" så min plan med at holde et stabilt tempo virkede altså. Med 5 omgange tilbage var hullet næsten helt lukket, og nu kunne jeg begynde at presse ham. Jeg prøvede at holde mig så tæt på ham som muligt for at presse ham og det virkede. Hans kørestil blev mere og mere desperat og de sidste to omgange var han tæt på at køre sig selv af banen et par gange. Da vi gik ud på sidste omgang bremsede jeg forbi ham for enden af langsiden og fik lavet et hul på cirka to sekunder inden målstregen og sluttede løbet som nummer 11!
Da jeg tog til spanien var det med en forhåbning om at lære noget og at få en god oplevelse ud af det. jeg havde ingen forventninger om at skulle køre om point, så jeg var rigtig glad for at det gik så godt i løbet! jeg fik også forbedret min omgangstid med 0.7 sekund og havde en hurtigste tid på 1.33,7
Efter løbet blev alle taget ud til teknisk kontrol hvor motorcyklerne skulle tjekkes for forskellige ting.
En official peger på mine bremsekalibre og siger at de ikke er lovlige. Den samme official stod sammen med en kollega fredag aften og diskuterede mine kalibre (på spansk), hvorefter de godkendte cyklen.
Det endte med at jeg blev diskvalificeret og frataget mine point.
- Det var en lidt kedelig afslutning på en ellers kanon god weekend men jeg kom stadig i mål som nummer 11 og kørte et rigtig fint løb så jeg er rigtig godt tilfreds med weekenden og turen som helhed!"
I løbet af weekenden fik vi stor hjælp fra det spanske H43 Team som er en fast del af det Spanske CEV mesterskab med kørere i Moto3 og Moto2, ejet af Manuel Hernandez som selv var aktiv VM kører i 80-90'erne.
TMP Racing Sport
Læs mere om: Michael Møller Pedersen |