Korea har fået en plads i kalenderen for 2014, men der hænger stadig et spørgsmålstegn over løbets fremtid. Banen er der sådan set ikke noget i vejen med. Den er som alle Tilke-dromer, noget steril i sit udtryk. Men det er dog muligt at køre race på den. Ikke at banen har været et superspændende bekendtskab. Det er en udmærket bane, hverken mere eller mindre. Som baner nu er flest, i dag.
Det store problem i Korea er økonomien. At afholde Formel 1 er dyrt. Man skal betale mange penge til Bernie Ecclestone, rigtig mange penge. Og for de penge får man så lov til at lade Bernie Ecclestone sælge tv-rettigheder og reklamer på banen. Og ikke nok med det, han skal også have sin del af entréindtægten. Der er kort sagt ikke mange penge tilbage til arrangøren. I Formel 1's historiske kontekst er der faktisk en mening med systemet, selvom det måske nok er drevet en anelse vidt.
I alle tilfælde går der rygter om at koreanerne ikke rigtig har kontanter til at være med næste år. Andre løb har fået presset Bernie Ecclestone til en rabat, men det er ikke ud til at det skal lykkedes for koreanerne. Med en kalender med 22 løb på, bliver der meldt klart ud fra Ecclestone at der ikke er grund til at give rabatter. Der er snildt råd til at de tre der er tvivl om, falder fra, både økonomisk og sportsligt. Falder de tre fra er der stadig 19 løb tilbage, ligesom i år.
En anden grund til at Korea ikke får en rabat, er løbets status. Andre løb virker mere integrerede i Formel 1 kalenderen, løb man ikke vil undvære. Korea er bare et løb, som alle de andre, det er med andre ord undværligt.
Det er ikke sikkert at det bliver sådan, men der er en mulighed for, at 2013 bliver et farvel til Korea. Det er også muligt at vi vender tilbage næste år. Alt afhænger af om de kan finde de penge det koster at afholde et Formel 1 løb.
I teorien er VM 2013 ikke afgjort. I teorien kan der ske rigtig meget. Vettel kan få en periode med dårlige resultater, Alonso kan få medvind. I virkelighedens verden sker der næppe så meget. Det er sådan set ikke Vettels forspring der er det afgørende. I et andet liv kunne sådan et forspring være bygget op tidligt på året og de andre kunne så hale det ind i efteråret.
Nej, det der er den afgørende faktor, er Vettels form. Han har gjort det de sidste mange år. Når efteråret kommer, så er det som om han har kørt sig varm. Han laver færre fejl, kører hurtigere, ved hvor han de andre. Vettel er en efterårskører. Hvis så bare det betød at han var dårlig i foråret, ville det måske ikke gøre sig meget. Men der er han kun lige lidt bedre end alle de andre. Så der skal mere end mirakler til at VM går til andre end Vettel.
I længden har det aldrig været særlig befordrende for en sport, når resultaterne begynder at være forudsigelige. Det var det ikke da Schumacher og Ferrari vandt for 10 år siden, og det er det heller ikke i dag. Men dengang, som nu, er det ikke dem, der vinder, man skal pege fingre af. Ved de sidste par løb har der været en del buhen af Vettel. Det virker malplaceret.
Det er jo for så vidt i orden hvis man ikke kan lide manden, teamet eller bare foretrækker nogle andre. Men det ændrer ikke på, at det ikke er Vettels fejl, eller Red Bulls, at de bare gør et bedre stykke arbejde end alle andre. Hvis der var nogen man skulle pege fingre af skulle det være Ferrari, der igen ikke har formået at give Alonso en bil der kan holde hele sæsonen igennem. Man kan også pege fingre fingre af McLaren der fra at have en ustabil sæson i 2012 hvor den nogle gange var gode, andre gange ikke, i år har leveret stabile, men ret middelmådige, resultater.
Det er dem der ikke leverer varen man skal være sure på. Ikke Vettel, har gør bare det han bliver betalt for. Og når nu de andre ikke gider vinde, så gider han da godt. Forskellen mellem perioden hvor Schumacher dominerede og den nuværende, er at den samlede mængde af talent i dag er betydeligt større. Vettel og Red Bull har da heller aldrig haft en sæson der mindede om den totale dominans som Ferrari kunne levere et par gange i starten af dette årtusinde.
Ellers går snakken mest på hvem der skal køre hvor næste år. Raikkonen er blevet hentet tilbage til Ferrari og Lotus har dermed det mest attraktive ledige sæde i Formel 1. Spørgsmålet er hvor mange penge de har? Teamet virker til at være varme på Hülkenberg, der har haft en skuffende sæson hos Sauber. Men tyskeren følges ikke med en stor pose penge. Det gør Massa, der er masser af brasilianske penge til at betale for at deres pt. bedste kører har en plads hos et konkurrencedygtigt team. I Danmark kunne medierne tidligere på ugen gå lidt i selvsving over Marco Sørensens F1 test, men der er stadig langt til en fast plads i teamet for danskeren. Grosjean ser ud til at blive hvor han er, og det virker også som et fornuftigt ægteskab der er mellem franskmanden og Lotus.
Når Lotus engang beslutter sig, er det Force India der er det mest spændende sted. Sutil har gjort det fornuftigt, men er ikke en kommende superstjerne. Paul di Resta var tidligere en man med rette kunne have store forventninger til. I år har han gjort sit til at modbevise dette. Der har ikke været meget spræl i skotten og forholdet teamet kan endda virke anstrengt. Meget kan ændre sig, hvis han tager sig lidt sammen. Fra dansk side har Kevin Magnussen været nævnt i forbindelse med Force India og det ville da være velkomment.
Så er der selvfølgelig også lige Perez og McLaren. Det engelske team har efter sigende ikke været så imponerede over mexicaneren i år. At han er langsommere end Button er forventligt, men hans udvikling og hans samarbejdsevner har ikke været så god som ønsket. Men han er ung, og det var måske i virkeligheden et år for tidligt de hentede ham til teamet. En tilbagevenden til Sauber kunne måske være en mulighed, hvis McLaren bliver enige med sig selv om at de ikke vil beholde ham. Men det betyder næppe at de vil af med ham til fordel for Magnussen. Hvis de skiller sig af med Perez er det fordi Alonso kommer tilbage, eller de måske beslutter sig for at Hülkenberg på sigt vil være det de har brug for i teamet.
Og selve løbet på søndag? Det vinder Vettel da!
Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Yeongam06/10/13 - Yeongam - Formel 1 |