Godt nok nåede jeg ikke op på de officielle 26,3 km/l, men 20 km/l over 1000 km, hvoraf godt 400 km har været tilbagelagt på motorvej, er stadig imponerende for en bil i denne størrelse med 136 hk fra maskinrummet.
(Foto: Ib Trebbien)
Den gode brændstoføkonomi er lidt overraskende, da motoren på papiret yder nøjagtigt det samme som den forrige generation, som jeg ikke erindrer som specielt sparsommelig.
En del af forklaringen kan ligge i den trinløse CVT transmission, som angiveligt har fået opdateret softwaren, så man nu kører med lavere omdrejninger under de fleste forhold.
Kombinationen af det trinløse CVT gear og hybrid teknologien får for øvrigt Auris’en til at lyde lidt som et S-tog, når man lægger fra land eller bremser ned.
Udefra er lydbilledet tilsyneladende et andet. Ja, ved lav hastighed er det nærmest fraværende, så man ofte overrasker fodgængere og cyklister, når man kommer ”snigende”, så her skal man være lidt ekstra på vagt.
Til gengæld oplevede jeg flere gange, at jeg blev mødt med brede smil fra samme gruppe medtrafikanter, når den første overraskelse havde fortaget sig.
Der var engang, hvor 136 hk var noget man kun så i GT og GTi versioner. Men datidens biler var også markant lettere, så sammenligningen halter lidt. Men Hybrid’en er stadig en ganske kvik bil, for elmotoren bruges ikke kun til stille bykørsel. Den hjælper også, når der er brug for ekstra kræfter til acceleration.
Køreegenskaberne tæller også på plussiden. De standardmonterede dæk, i størrelsen 195/65R15, giver måske ikke den skarpeste indstyring, men de leverer til gengæld på komfortsiden, og bilen har en fin balance i kurverne.
Toyotas nye designstil klæder Auris’en, der er blevet lidt mere elegant og aggressiv i sin fremtoning. Indvendigt virker det også, som om den har fået et løft. Jeg havde dog gerne set, at man også orienterede den store, centrale infoskærm mod føreren og placerede den lidt højere, så den kom nærmere synsfeltet, men det er ikke et problem, at Toyota er ene om.
Og så savnede jeg til tider et lidt større bagagerum.
Men ikke mere end at jeg husker Toyota Auris Hybrid som en positiv oplevelse.
(Foto: Ib Trebbien)
De nøgne fakta
|
Model |
Toyota Auris 1,8 VVT-i Hybrid H2+ |
|
Type |
5-dørs hatchback, 5 pladser |
|
Motor |
Hybrid: 1798 ccm benzinmotor samt elmotor, 4 cyl., maks. ydelse 136 hk / 100 kW, maks. drejningsmoment 142 Nm ved 4000 omdr./min.. |
|
Transmission |
CVT automatisk gearkasse, forhjulstræk |
|
Undervogn |
For: McPherson. Bag: Torsionsstang. |
|
Maks. hastighed |
180 kmt |
|
Acc. 0-100 |
10,9 sek. |
|
Officielt forbrug v. blandet kørsel |
26,3 km/l |
|
½ årlig ejerafgift |
Kr. 290,- |
|
Pris som testet (H2+) |
Kr. 299.990,- plus levering og evt. ekstraudstyr |
|
|