Når man taler Grand Prix, ”årets største motorsports begivenhed i Danmark” som arrangørerne kalder det, forventes der noget ekstraordinært fra publikum. Jeg husker fra tidligere år hvor man til Grand Prix´et hentede en afdeling fra et europæisk mesterskab til JR. Det kunne være EM for sportsvogne, EM Formel 5000 (en Formel 1-lignende klasse med bl.a. Tom Belsø som mesterskabskandidat), senere kom F2000 EM-feltet med en hvis Ayrton Senna forbi Ringen, Senna vandt i øvrigt løbet og gjorde det vist senere ret godt.
Samme år, samme løb på Jyllands-Ringen (1982) var den VM-førende i Formel 1 John Watson tilstede og gav opvisning og satte absolut banerekord på den ”gamle” bane med sin Marlboro McLaren. Tænk hvis man i dag kunne lokke Vettel og Red Bull til GP Danmark !! Året efter (1983) kom Renaults F1-team med testkøreren Jean Ragnotti. Ragnotti gav en række opvisningsomgang for ”fuld skrue” inden han overlod ”turbo-raketten” til John Nielsen, som desværre satte den ”i hegnet”!
Legenden Stirling Moss og den svenske Ferrari F1-kører Stefan Johansson har gæstet Grand Prix´et… sådan har der været mange ekstraordinære ”tiltag”. Det har der desværre manglet i de seneste år, dog bør det nævnes, at da Danmarks meste succesrige klasse DTC blev ”aflivet” i 2010 og erstatningen STCC (Skandinavisk mesterskab) gæstede Grand Prix´et i 2011 var der internationalt ”snit” over GP´et.
Blandt kørerne var Gabriele Tarquini, tidligere F1-kører, BTTC-mester og på daværende tidspunkt regerende WTCC-mester! (Et sccop!), Fabrizio Giovanardi, ETCC- og WTCC fabrikskører for bl.a. BMW og Alfa Romeo og ETCC-mester med Hartmann Honda, Colin Turkington regerende BTCC-mester og ikke mindst det svenske standartvogns-es Richard Rydell. Et flot felt og en flot DTC/STCC-afslutning… men det er jo historie!
Søndag morgen tidligt af sted fra Odense med min mange-årige ”racer-buddy” Carsten. Efter lidt magre år, var der lagt op til en god racerdag på ”Ringen”. Vores interesse gjaldt i første omgang Special Saloon Car, som vi begge har fulgt i mange år.
DTC er vel ”kongeklassen” set med mediernes øjne og der blev da også leveret godt ræs, specielt i andet heat, hvor Casper Elgaard i lang tid så ud til endelig at få en sejr i det nye ”DTC”. Men en vis Dennis Lind ville det anderledes. Trods et kæmpeforspring til Casper lykkedes det for Dennis Lind at komme helt op og endda sætte et angreb ind i ”hesteskoen” som endte med Lind føring og en snurretur og knuste sejrsdrømmen for Elgaard !
Dommerne var for en gangs skyld hurtige (!!) og idømte øjeblikkeligt Dennis Lind en 20 sekunders straf, hvilket virkede fuldstændig ”tåbeligt” da Dennis Lind overhalede undenom, men blev ”presset” ud af Elgaard, hvilket resulterede i berøring og senere snurretur for Elgaard. Umiddelbart efter præmieoverrakelsen trak dommerne, retfærdigvis, straffen tilbage og Dennis Lind var igen fortjent vinder.
Dennis Lind får straf, han ikke skulle have (Foto: Motorsporten.dk)
Som nævnt var forventningerne størst til Sunoco SSC. Der var for vistnok første gang i seriens lange historie, med så mange tilmeldte, at feltet var delt i to klasser med 25-26 biler i hver!! Og det var ikke ”revl og krat”… det var en blanding af flotte danske SSC-biler og biler fra den norske GT-serie.
Den ”store” klase kunne mønstre biler som: Ferrari 430, 458 og 458 Challenge, Aston Martin, Porsche, Chevrolet Corvette, Dodge Viper, Ultima, Peugeot RCZ, Toyota Supra, BMW M3, Porsche GT1-klonen Scotty, Jaguar S-type (V8-Star), Renault Megane Trophy, Stealth og ikke mindst de to danske Aquila´er og en sjældenhed på vores breddegrader Knud Erik Sørensens Chevrolet Beretta Trans AM og ej at forglemme: Danmarks, Nordens og måske verdens ældste SSC-bil: Johannes Graversens superflotte Fiat X1/9 turbo…respekt!!
Dennis Lind får straf, han ikke skulle have (Foto: Motorsporten.dk)
Der aldrig rigtig tvivl om sejrene i den ”store” SSC: Ronnie Bremer i Ferrari vandt lørdagens løb, men fik en teknisk defekt umiddelbart efter han krydsede målstregen. Så den flotte Ferrari kom ikke til start søndag. Begge søndagens løb vandt ”malermester” Claus Christensen i Valvoline Aquila´en i suveræn stil. Men der var mange tætte kampe i resten af feltet… og bare lyden og de mange flotte biler KANON!!
(Foto: Motorsporten.dk)
I den lille klasse var Michael Klostermann i den flotte Petronas BMW E46 i en klasse for sig og vandt i fin stil.
Klassen bød også på mange spændende biler: BMW E46, Opel Corsa, Peugeot 407, Audi A5 TDI, Honda Accord, Mini Cooper og ikke mindst to norske Ginetta G50 som var med helt fremme. Igen rigtig god race og flotte biler!
(Foto: Motorsporten.dk)
Så stor tak til alle kørerne i Sunoco-SSC for en kæmpe oplevelse!!
Der var også overraskende godt race i alle de andre DM-klasser. Citroen DS3 Cup´en bød på god og spændende underholdning og det kan publikum takke bl.a. Kim Lund Johansen for! Hans kørsel op gennem feltet var til UG, han er sgu en fighter!
I Yokohama 1600 Challenge var den tidligere mester Tommy Nygaard tilbage for første gang i år og gjorde stort set rent bord. Her var der også meget fint race og vi var forskånet for bulerace og alvorlige skader. Igen en klasse med mange og flotte biler.
(Foto: Motorsporten.dk)
Formel Ford bød vanen tro på fint race, (en kommentar fra en yngre blond dame: Er det nu der kommer Formel 1 ??) og et stort felt med udenlandsk islæt bl.a. fra Holland. Klassen fik en ny vinder da Frederik Schandorff vandt begge løb.
(Foto: Motorsporten.dk)
Da man for år tilbage introducerede ”Legend Cup” i Danmark, var jeg lidt skeptisk. ”Endnu en mystisk fyldklasse”… men det er i den grad gjort til skamme! Hold da Kæ.. hvor er det underholdende og det er herregodt race. Bilerne er jo også noget for sig. Grand Prix´et havde tre mesterskabstællende afdelinger og der var ”kul på”. Man kunne jo forestille sig Legend Cup som en ”Old Boys”-serie (Klassen har også et separat Old Boys mesterskab!) men det var i den grad ungdommen som slog til. Frederik Nymark om lørdagen og Kevin Verner med to sejre om søndagen.
De to knægte har det ikke fra fremmede. Det fædrene ophav er hhv. Flemming Nymark og Klaus Verner, begge veteraner i dansk motorsport.
”OK Legend Cup” er i den grad publikums venlig… mere af det!
(Foto: Motorsporten.dk)
Skulle der være lidt ”flop” ved Grand Prix Danmark, så var det de to historiske indslag. Søndag skulle der køres et 40 minutters løb i anledning af Porsche 911´s 50 års jubilæum: ”Porsche 911 Classic Cup”. Et løb med mange superflotte classic-Porsche 911. Desværre opgav en del af de smukke biler hurtigt ”ånden” og der var stor spredning i feltet. På den anden side set var bilerne og ikke mindst lyden så flot, at det stadig var værd at beundre!
Det er altid spændende med klassiske biler, men tilsyneladende havde arrangørerne valgt den historiske klasse med færrest antal deltagere! Der blev dog vist godt motorløb især i front med kampen mellem Niels Ole Andersens flotte Ford Capri 3000 GT og Peter Krogh i den ligeså flotte Mercedes 500 SL.
Sidste punkt ”på Dagsordenen” var en afdeling af ”Danish Drifting Series”. Hmmm skepsis, jeg har tidligere set drifting både på Jyllands Ringen og for par år siden i Zandvoort. ”Har du set en , har du set det hele..”!
Vores tanke var, at se lidt og så var den værste bilkø nok væk. Men det gode vejr havde lokket over 15.000 tilskuere til Grand Prix(Vistnok lidt af en publikumsrekord i de sidste mange år) og en meget stor del af dem blev og så ”DDS”. Indrømmet vi blev det til sidste dæk var brændt af! Det er OK underholdning og tilskuerne blev guidet gennem løbene af en kompetent ”drifting-speaker”.
Summa summarum Grand Prix Danmark 2013 levede op til / overgik forventningerne, umiddelbart kunne det se ud som om, at dansk national bilsport er på vej i den rigtige retning! Bilerne i fin stand, pæne felter og godt ræs… Det OK godkendt !! Them
Læs mere om: Grand Prix Danmark 2013 Læs mere om: Jyllandsringen |