Far og søn, Lars Hjorth fra Frederikssund og Simon Hjort fra Middelfart, lynskudt i deres Triumph TR4A fra 1966 på en østsjællandsk landevej på vej mod sejren i Oresund Rally. (Foto: Intercom)
Da støvet havde lagt sig på de østsjællandske landeveje, kunne far og søn-holdet Lars Hjorth fra Frederikssund og Simon Hjort fra Middelfart, kåres som vindere i deres Triumph TR4A fra 1966. På de 240 kilometer ad små landeveje var de i stand til at holde gennemsnitshastighederne på omkring 45 kilometer i timen mere præcist end alle konkurrenterne.
Minutiøs planlægning i løbets pauser var med til at sikre, at Simon og Lars Hjorth kørte med korrekt hastighed ad de rette veje i Oresund Rally. (Foto: Intercom)
For 40 år siden var Lars Hjorth blandt landets bedste codrivere i hastighedsrally som navigatør for en af datidens fartkonger, John Nordahl. I dag har hans søn Simon nået samme status, men her er disciplinen dog pålidelighedsrally, hvor det ikke gælder om at køre hurtigst, men mest præcist.
Med denne Mercedes-Benz 500 SEC tog Erik Steffensen og Kent K Hansen fra Odense sejren i løbets turistklasse for deltagere, der aldrig havde prøvet et rally før. (Foto: Intercom)
Med sejren i Oresund Rally har Lars og Simon Hjorth meldt sig ind i kampen om det uofficielle danmarksmesterskab, FDM DASU Classic. Det føres af et andet far og søn-mandskab, Henrik og Martin Møller-Nielsen fra Allingåbro i en Ford Cortina 1600E fra 1969. De måtte dog tage til takke med en ottendeplads i Oresund Rally.
Sejren i begynderklassen gik til Tisvildeholdet Ib Rasmussen og Cira Aalund i Jowett Jupiter fra 1952, et engelsk forsøg på en efterkrigssportsvogn. Denne venstrestyrede udgave er bygget i mindre end 200 eksemplarer. (Foto: Intercom)
En stjerneparade af sjældne og uerstattelige biler deltog i Oresund Rally. Turistrallyet for deltagere, der aldrig havde prøvet det før, blev vundet af Odenseparret Erik Steffensen og Kent K. Hansen i en Mercedes-Benz 500 SEC fra 1981, mens begynderklassen gik til Ib Rasmussen og Cira Aalund fra Tisvilde i en Jowett Jupiter fra 1952, en bil der blev bygget i mindre end 1.000 eksemplarer.
Seks meter lang med motor på 7,2 liter: Denne Chrysler New Yorker Brougham, i enhver henseende løbets største, kørt af tyskerne Kay Andresen fra Helmstorf og Timm Reupke fra Hamburg, gennemførte Oresund Rally. (Foto: Intercom)
Oresund Rally blev kørt i området København-Køge-Ringsted-Roskilde. Løbet er tællende til de uofficielle danske og svenske mesterskaber, og målet er, at løbet i 2014 skal tælle til den nordiske cup i pålidelighedsrally.
Resultater:
Oresund Classic Rally, klasse 1, Expert:
|
Pl. |
Kørere |
Mærke |
Strafpoint |
|
1 |
Lars Hjorth, Fr. Sund Simon Hjorth, Middelfart |
Triumph TR4A, 1966 |
25 |
2 |
Erik Bach Sørensen, Ølstykke Kim Bach Sørensen, Stenløse |
VW Scirocco GTI, 1977 |
34 |
3 |
3 Niels Iversen, Mårslet Hans Ole Nielsen, Mørke |
VW Golf GTI, 1979 |
35 |
|
4 |
4 Aasmund Kleve, Rykkinn Oddvar Moland, Vestfossen |
Volvo, 1974 |
37 |
|
Oresund Tourist Rally:
|
Pl. |
Kørere |
Mærke |
Strafpoint |
|
1 |
Erik Steffensen, Odense M Kent K Hansen, Odense N |
Mercedes Benz 500 SEC, 1981 |
25 |
2 |
Bjarne Magni Larsen, Slangerup Magni Jan Østergaard Larsen, Græsted |
Mazda Rx7 SA, 1979 |
55 |
3 |
Ken Fynbo, Greve Bolette Fynbo, Greve |
BMW Z3, 1996 |
100 |
|
Se den komplette resultatliste for Oresund Classic Rallys fem klasser og for Oresund Tourist Rally her. Michael Eisenberg Læs mere om: 17/08/13 - Oresund Rally |