Audi og Team Phoenix har troen på at den mesterskabsførende Mike Rockenfeller har det der skal til for tage endnu en sejr og lade konkurrenterne stå tilbage med en mere og mere teoretiske chance for at vinde det individuelle mesterskab. Rockenfeller er født og opvokset i en nærliggende by til Nürburgring - Neuwied i delstaten Rheinland-Pfalz. Audi ligger da heller ikke skjul på at det nærmest er som at køre på hjemmebane for ”Rocky”, selvom han aldrig har stået øverst på podiet i DTM-sammenhæng på denne bane.
Den mesterskabsførende Mike Rockenfeller (Foto: Natascha Theisen)
BMW har dog som det eneste mærke hele to tidligere vindere i stalden og håber nok på lidt medvind efter det russiske eventyr blev lidt af et mareridt for specielt Bruno Spengler og mesterskabet pludselig kom noget længere væk. Bruno Spengler har også vundet to gange på banen og har virkelig brug for point, så drømmen om endnu et mesterskab kan blive til virkelighed. Faktisk er Bruno Spengler den eneste der har vundet for hele to DTM-mærker, da han sikrede sejren for Mercedes i 2006.
Bruno Spengler, den eneste der har vundet for to mærker (Foto: Natascha Theisen)
Og netop Mercedes presser sig på i top fem og i konstruktørmesterskabet. Det er ikke mange topplaceringer der er gået til Stuttgart og når det er lykkedes er det sket i skyggen af andre begivenheder, som fx Mattias Ekström udelukkelse. Men en stabil pointhøst har indtil videre sikret dem en anden plads blandt de tre konstruktører og en tredjeplads til Gary Paffett - kun ti point efter Spengler.
Podiet fra 2012, Bruno Spengler i midten, med Edoardo Mortara og Martin Tomczyk (Foto: Natascha Theisen)
Martin Tomczyk vandt for Audi i både 2007 og 2009, men har ikke skaffet ét eneste point til BMW i denne sæson, hvilket må siges at være yderst skuffende – Tomczyk var én af de helt store navne da BMW præsenterede sit team i 2012, men han har ganske enkelt ikke leveret. Sidste år fik Martin Tomczyk en flot start på sæsonen, men det sluttede med en tredje plads på Nürburgring, hvorefter det gik ned ad bakke i resten af den sæson. Vi holder ikke med nogen her på motorsporten.dk, men man må godt håbe på bare en smule succes til den sympatiske tysker her i weekenden. DTM-feltet vil igen i år kun bruge den korte udgave af Grand Prix-banen og således tilbagelægge niogfyrre omgange på den 3,629 kilometer lange bane.
Michael Nygaard Pedersen
Læs mere om: Nürburgring18/08/13 - Nürburgring - DTM |