Mercedes har nu for alvor meldt sig ind i kampen om årets DTM-titel, hvilket også ses tydeligt i tabellen, hvor flere Mercedes-chaufører nu er begyndt at dukke op flere steder i top-ti, hvor den unge Christian Vietoris nu ligger nummer tre efter hele tre podieplaceringer ud af sæsonens seks løb. Og specielt efter det seneste løb på Norisring, hvor der kun var Mercedes-logoer på podiet er opmærksomheden igen rettet med stjernerne fra Stuttgart.
Podiet på Norisring - før dukkerten (Foto: Natascha Theisen)
Det var ellers en Audi der kørte først over målstregen på den historiske bybane i udkanten af Nürnberg. Men den rutinerede svensker, Mattias Ekström blev udelukket efter at have forbrudt sig mod parc fermé reglerne. Måske var det er hård dom for at tømme en flaske vand ned i køredragten på Mattias Ekstrøm, men omvendt så skal den slags vægtmanipulation have konsekvenser – så kan han få buksevand af teamet senere. Men det er dog stadig en Audi chauffør der har lagt sig i spidsen af mesterskabet.
Den mesterskabsførende Mike Rockenfeller (Foto: Audi Motorsport)
BMW, med sidste års vinder Bruno Spengler, er dog kun to point efter gutterne fra Ingolstadt. Og selvom det stærke BMW-Team-Schnitzer nu er nede på anden plads i team-mesterskabet, så er BMW stadig i front blandt de tre konstruktører. Der skal desuden heller ikke tænkes mere end tre løb tilbage før BMW strålede med et fyldt podium.
Sidste års vinder Bruno Spengler (Foto: Natascha Theisen)
Det er helt sikkert at alle teams har brugt nogle ekstra timer på at forberede sig til denne nye bane. Man kan da også håbe at Audi har haft tid til andet end juridisk tovtrækkeri, da de havde et appelsagsmøde med den Tyske Motorsport Federation (DMSB) i dag den tredivte juli – et møde der fastholdt afgørelsen om at udelukke Ekström. Til gengæld blev første pladsen ikke tildelt nogen anden og de femogtyve point blev derfor ikke uddelt. Andy Priaulx var en af de få kørere der fik point med hjem til BMW efter sidste løb, efter en ellers miserabel sæson, hvor den rutinerede brite må siges at have skuffet. Andy Priaulx har allerede smagt lidt på Moskva inden DTM-løbet, da han deltog i ”Moscow City Racing” event for at skabe lidt opmærksomhed omkring DTM før det egentlig løb og selvfølgelig reklamere for BMW. Det skulle have været et fantastisk show som blev opført i smuk Kreml kulisse med omkring hundrede tusinde tilskuere.
Andy Priaulx (Foto: Natascha Theisen)
Dieter Gass, hoved ansvarlig for hele DTM-cirkusset, udtaler før løbet i Moskva: ”Løbet i Moskva markerer starten på et nyt DTM-eventyr. Jeg tror alle teams og chauffører ser frem til de oplevelser de kan få i Rusland. Moscow Raceway er nyt territorium for alle. Vi skal tilmed kører på et bane-layout der aldrig har været brugt før. Banen er meget kort og ved første øjekast tilbyder den ikke de store muligheder for at bruge DRS, så at opnå en god placering ved kvalifikationen er derfor særdeles vigtigt.”.
Lad os dog håbe at Dieter Gass tager lidt fejl, og at der bliver plads til noget af det spektakulære race som DTM har givet os i mange mange år og som netop DRS har givet nyt liv. En ting er sikkert, alle tre konstruktører er top motiverede. Og hvis den sportslige motivation ikke er nok, så har alle de høje herrer på direktionsgangene i henholdsvis Stuttgart, Ingolstadt og München nok i stærke vendinger præciseret betydningen af at stå øverst på podiet efter det første DTM-løb i det økonomisk vækstende Rusland.
Michael Nygaard Pedersen
Læs mere om: Moscow Raceway04/08/13 - Moscow Raceway - DTM |