De tog kun få dage efter den danske Rotax Challenge i Thy den lange tur til England for at deltage i et lokalt løb på samme bane, der endte med en fornem 7. plads. Senere ankom resten af teamet weekenden inden løbet for også at stifte bekendtskab med den teknisk meget svære bane, hvor det var tydeligt, at englænderne virkelig var på hjemmebane.
RS Competition var med sine fire kørere Mathias Kristensen, Tobias Holm, Jan Jønck og Martin Mortensen dog godt med, og var som danskere de eneste udenlandske deltagere, der i træningerne kunne konkurrere med de overlegne og dominerende engelske teams.
(Foto: RS Competition)
Med 45 deltagere i Rotax Junior klassen lagde Mathias ud med en fornuftig placering som nummer 11 i tidtagningen. Derefter kom de tre kvalifikationsheat, og her blev der kæmpet, som gjaldt det liv eller død. Mathias kørte sig til to fjerdepladser, mens det sidste heat bød på et sammenstød, der gik hårdt ud over materiellet. Totalt blev det til en direkte plads i prefinalen som nummer 18. Et godt udgangspunkt i et felt, hvor der ofte blev vendt op og ned på det hele, og hvor skiftet fra førstepladsen til en placering midt i feltet på samme omgang ikke var en usædvanlighed. Sagt på godt dansk, så blev der gået til stålet.
I prefinalen viste Mathias, hvor i feltet han hørte til, da han avancerede fra startplaceringen som nummer 18 til en sjetteplads og omgangstider blandt de aller hurtigste. Nu ventede den vigtige finale, som også skulle give vigtige point til det samlede mesterskab, hvor Mathias på daværende tidspunkt allerede lå godt placeret på en samlet tredjeplads.
Finalen blev en gyser, og det handlede hele tiden om at holde tungen lige i munden og være forberedt på hvad som helst. Mathias kørte sikkert, hvilket udmøntede sig i, at han ved det ternede flag kunne passere som nummer 4. Efterfølgende blev der uddelt strafsekunder, og Mathias kunne derfor endnu engang træde op på podiet som nummer tre ved årets tredje Rotax Euro Challenge afdeling. Mathias er derfor stadig på tredjepladsen i den samlede stilling, og bare det at komme dertil i et sådant felt er en præstation i sig selv.
Alle tre Senior kørere var i træningerne godt med, og det tegnede godt til den vigtige tidtagning. Her spidsede konkurrencen dog til, og Martin, Jan og Tobias placerede sig som henholdsvis nummer 22, 23 og 32. Bedst efter kvalifikationsheatene var Martin med en tredje, fjerde og to femtepladser. Også Jan avancerede og kom stærkt op i rækkerne med placeringerne 3, 5, 8 og 10. For Tobias blev det ikke til en direkte plads i finalen, og han måtte starte second chance heatet som nummer seks. Dette klarede han til ug og med heatets hurtigste omgangstid kørte han sig med en fjerdeplads til sin nu anden finaleplads i det første år som Senior.
(Foto: RS Competition)
I prefinalen var der fortsat fremgang hos Martin og Tobias med en 6. og 15. plads. Martin kørte heatets tredjehurtigste tid, mens Tobias også havde god fart. Jan var desværre indblandet i et startcrash og kørte bagefter fra sidstepladsen til 18. pladsen.
Ligesom hos Juniorerne blev også Senior finalen en kamp om placeringerne fra start til slut, og mange kørere kiggede mere tilbage end fremad. For Jan sluttede finalen desværre efter kun 4 omgange, hvor han ude af stand til at undvige var involveret i et sammenstød, der resulterede i en bøjet kart og alt hvad der hørte til. En utrolig ærgerlig afslutning på et løb, der med en super forberedelse og omgangstider, der rakte til en top 10 gav et perfekt udgangspunkt til finalen.
(Foto: RS Competition)
For Martin, der i prefinalen havde brugt sit andet sæt løbsdæk, manglede de sidste tiendedele til at kunne blande sig i top 3, men med klog kørsel sikrede han sig en femteplads og uundværlige point til det samlede mesterskab. Også Tobias kørte sig endnu længere op og leverede sin bedste finale hidtil med en 11. plads.
Til sidste afdeling af Europamesterskabet i Salbris, Frankrig, om 2 måneder, bliver det spændende at se, om RS Competition kan score en, måske hele to billetter til Rotax World Final i New Orleans til november i år. Det tegner godt, efter at Jan Jønck var flyvende på samme bane ved sidste års EM.
Læs mere om: RS Competition/K-Tech |