Med de gode resultater, kørt hjem ved sæsonens 2 første løb, indtog køreren fra Låsby inden weekendenen 5. plads i DIF Danmarksmesterskabet, mens han lå i føring i Rookiemesterskabet, for debutanter i asfaltbanesporten.
”Vi var lidt nervøse for at DM 3 skulle foregå på Padborg Park, da vi ikke før havde kørt på banen, og løbet i princippet var at betragte som vores første testdag, ” udtalte Karsten før træningen.
Træningen lørdag formiddag blev en våd omgang. Skyerne havde sendt regn ned over banen hele natten og formiddagen, så alle bilerne kørte på banen på regnvejrsdæk.
(Foto: Denner Photo)
Der gik lige nogle omgange, hvor Karsten skulle føle sig til rette på banen. Men stille og roligt blev der klippet mere og mere af tiden. Efter i alt 14 omgange indtog han en 12. plads i det 21 bils store felt.
Kvalifikationen lørdag eftermiddag skulle vejret være helt modsat. Regnskyerne var trukket væk, og banen var tørret helt op, så nu var det tørvejrsdækkene der skulle findes frem.
Som altid var tiderne i klassen utrolig tætte, og da de 20 minutters kvalifikation var kørt, havde Karsten kørt sig til endnu en 12. plads. Med 7. pladsen lå bare 0,8 sekund foran, så det var marginalerne der som altid afgør om man starter i toppen eller lidt længere tilbage.
”Tidstagningen var ikke rigtig brugbar til noget, udover jeg kunne konstatere at vi skulle køre venstre omkring på banen, ” sagde Karsten med et glimt i øjet efter kvalifikationen.
Vejret blev ved med at vise sig fra sin positive side, da heat 1 skulle køres søndag formiddag. En god første omgang, så Karsten Olsen indtog 11. pladsen, mens han så satte jagten ind på de forankørende. Stille og roligt blev omgangstiderne bedre og bedre, og overhaling for overhaling, blev konkurrenterne overhalet. Da de 14 omgange var kørt, kunne en tilfreds kører trille over målstregen i 6. position.
(Foto: Denner Photo)
”Jeg kunne begynde at opbygge noget fart, samt at få testet bremsepunkterne og svinghastighederne, ” opsummerede køreren fra Låsby.
”Så fik jeg også styr på overhalingsmulighederne, hvilket blev lært på den hårde måde - dvs. der hvor jeg blev overhalet, kunne jeg vel også selv prøve. Som heatet skred frem kom der styr på det, og mekanikernes indsats i pitten bar frugt, da vi nu har en bil i total balance i tørvejr.”
Søndag eftermiddag valgte vejret at skifte tilbage til det grå og regnfulde. Teamet var meget i tvivl om, hvilke dæk at der skulle køres med. Valget faldt til sidst på tørvejrsdæk.
Det var meget forskelligt med hensyn til hvilke dæk at de andre kørere havde valgt. Nogle tog regndæk – andre tørvejrsdæk.
Da starten gik, lykkedes det Karsten at holde 6. pladsen. Det skulle blive 12 omgange på en meget tricky og glat bane, som konstant ændrede sig fra omgang til omgang. Især fra 8. omgang begyndte regnen at falde kraftigere, og omgangstiderne faldt øjeblikkeligt. Da der omgangen efter kom safety car, gjalt det bare om at holde placeringen i mål. Imidlertid blev løbet frigivet igen på en sidste omgang, og her lykkedes det at kæmpe sig op på 5. pladsen.
(Foto: Denner Photo)
”Efter løbet på FDM Jyllandsringen i regnvejr, må vi umiddelbart konstatere at det fungerer ok, selv på slicks, ” udtalte Karsten efter løbet
”Starten gik fint men blev klemt lidt inde i første sving og 4-5 biler passerede på første omgang. De efterfølgende omgange blev brugt til at indhente placeringerne igen og jeg var godt på vej op til de førende biler, da safety car’en uheldigvis blev indsat. Men vi er utrolig glade for den 5. plads som der blev kæmpet så hårdt for.”
Weekenden blev derved den mest konstante siden debutten i april måned. Foruden den generelle 5. og 6. plads, lykkedes det også O-Motorsport at køre en 1. samt en 2. plads hjem i Rookiemesterskabet, og endda udbygge føringen med 3 point ned til den nærmeste konkurrent.
I den generelle DM stilling faldt Karsten Olsen dog tilbage på 6. pladsen. Men der er stadig ikke mere end 23 point til top 3 i mesterskabet. En heatsejr giver 25 point, så alt er fortsat muligt, i de resterende 4 afdelinger af mesterskabet.
”Nu kan vi krydse de 3 asfalt baner i Danmark af som afprøvet, og ser frem til at give den endnu mere gas resten af sæsonen. En sæson som indtil videre har været noget af det mest fantastiske jeg har oplevet, ” slutter Karsten.
Næste gang Yokohama 1600 Challenge skal køre, bliver det på hjemmebanen FDM Jyllandsringen til Grand Prix Danmark 23.-25. August.
O-Motorsport
JJ Media
Læs mere om: Padborg Park30/06/13 - Padborg Park - 1600 Challenge - DM |