Dette var hans første afdeling i 2013, da han ikke havde bilen klar til det første løb i april måned.
Oprindelig gik Tue med andre planer for 2013, men valgte alligevel at vende tilbage til klassen, som
han havde kørt i de seneste 2 år.
Onsdag inden løbsweekenden havde teamet været ude og træne på FDM Jyllandsringen. Primært
for at teste den nyindkøbte Citroen Saxo, men ligeså meget for at få rusten banket af, inden at det
gik rigtigt løs.
Lørdag træning sad teamet over, mens de så var helt klar til kvalifikationen – regnede de da med.
Efter 3 omgange blev teamet vinket ind i pitten af officials og fik at vide at transponderen ikke
fungerede. Nøjagtig den samme ting havde været et problem på testdagen, så Tue havde ellers
helgarderet sig med en ekstra transponder på bilen – som så heller ikke fungerede. Heldigvis havde
tidstagningen en transponder som teamet kunne låne i kvalifikationen.
Netop som han nåede op af langsiden og skulle starte hans flyvende omgang, blev de 20 minutters
kvalifikation flaget af – startplads 23 var en realitet.
”Det var rigtig ærgerligt jeg ikke nåede at få en enkelt flyvende omgang, da jeg følte der var god
fart i bilen, ” udtale han efter kvalifikationen
”Det havde været et meget bedre udgangspunkt til første løb med en startplacering måske i top 10 i
stedet for at starte som nr. 23.”
Heat 1 skulle allerede køres 1½ time efter kvalifikationen, og med en helt spritny transponder
monteret, var den grå og blå Citroen Saxo med nummer 5 på siden, klar til at angribe.
(Foto: Bjarne Hovedskou)
Det blev til en rigtig god start, hvor Tue Nielsen nåede op omkring 12.-14. pladsen allerede før
sving 3, inden at han så blev presset ud i sandet, og røg allerbagerst igen. Herefter var det ellers bare
at tage konkurrenterne endnu engang, og i løbet af få omgange var han igen oppe på 14. pladsen.
Her blev det til en meget tæt kamp, hvor i alt 5 kørere lå indenfor 2 sekunder af hinanden. Det rakte
desværre ikke til mere end 14. pladsen i heat 1, hvilket også var startplaceringen til heat 2.
Det andet heat skulle køres søndag eftermiddag, og her havde vejret skiftet fra smuk blå himmel
overtil grå og meget sorte skyer. Alle kørerne kørte ud på opvarmningsomgangen på tørvejrsdæk,
netop som de første dråber ramte forruderne.
Der var en masse tumult på den første omgang, og Tue var hurtig til at udnytte alle mulighederne
der bød sig, og kunne fuldføre første omgang helt oppe på 7. pladsen! Omgangen efter blev
yderligere 2 konkurrenter overhalet, og 5. pladsen skulle nu forsvares med næb og klør. Det blev til
i alt 12 hæsblæsende omgange, hvor han i sidste ende måtte opgive 5. pladsen og tage sig til takke
med 6. pladsen.
”Det var et rigtigt fedt 2. heat med mange overhalinger, og en rigtig tæt kamp med Karsten Olsen, ”
sagde en glad Tue Nielsen."
”Jeg kørte hurtigt da banen var våd, men da banen tørrede op til sidst i heatet kunne jeg ikke helt
følge de forreste.”
På trods af alle problemer gennem weekenden fik teamet kørt 22 point på kontoen, og ligger på 19.
pladsen i det 24 mands store felt. Alt i alt er det ok, når man tænker på at de fleste konkurrenter
allerede havde kørt en afdeling tidligere på året.
3. afdeling blev kørt weekenden 29.-30. juni på Padborg Park
Teamet havde brugt de 14 dage mellem FDM Jyllandsringen og Padborg Park på at forberede sig
grundigt, og bruge de indkørte erfaringer, på at forbedre opsætningen på bilen.
Lørdag formiddag var det tid til træningen. De regnvåde skyer gjorde banen så våd, at der var behov
for regndæk.
Regnen gjorde dog at tiderne ikke var retvisende for, om der var fart i bilen eller ej. Tue kunne dog
alligevel mærke, at der skulle laves nogle småændringer på bilen inden kvalifikationen.
Heldigvis var banen tørret op lørdag eftermiddag, så tørvejrsdæk blev monteret, og bilen trillede ud
på banen sammen med de 20 andre biler.
Omgang for omgang skar køreren fra Kjellerup mere og mere tid af, så da han efter 12 omgange
dykkede i pit for at få nye fordæk på, havde han allerede kørt 5. bedste tid. De nye fordæk gav 0,4
sekunder, og samtidig et avancement til 4. pladsen. Et fantastisk resultat i den kun anden
løbsweekend i bilen.
”I tidstagningen kunne jeg virkelig mærke at vi havde fundet noget fart i bilen, ” udtale køreren
efter kvalifikationen.
”Den kørte helt perfekt, og jeg følte at jeg vidste hvor jeg havde den. Det havde gjort underværker
at få ændret på opsætningen med hjælp fra Steffen Larsen.”
Søndag formiddag skulle første løb køres. Tue Nielsen kom rigtig godt afsted, og var allerede oppe
på 3. pladsen ned mod første sving. Som altid er der meget tæt kørsel på første omgang, så da
omgangen var kørt, var der et par konkurrenter der var smuttet forbi.
4. pladsen blev hurtigt tilbageerobret, og jagten gik endnu engang ind på 3. pladsen.
(Foto: Denner Photo)
3 omgange før mål skete noget af det mest uheldige, som man kan blive udsat for som racerkører –
teknisk defekt. Gearkassen var ikke interesseret i at køre i andet end 3. gearet, og i stedet for
ødelægge mere i gearkassen, måtte Tue trække ind i pitten og udgå.
”1. heat startede også rigtig godt, med god fart i bilen, men så begyndte den at hoppe ud af gear i
nogle sving, ” sagde en meget skuffet kører efter løb 1.
”Jeg sad og holdte ved gearstangen i flere af svingene, og krydsede finger for gearkassen skulle
holde i mål. Da jeg kørte ud på langsiden med 2 omgange tilbage kunne jeg ikke finde noget gear,
og løbet var slut for mig.”
Teamet gik herefter i gang med at få gearkassen skruet ud af bilen. Heldigvis havde et af de andre
hold en ekstra gearkasse med, som de så kunne montere i stedet. Alt dette blev klaret på mindre end
2,5 timer, hvilket nærmest er en rekord for sådan en udskiftning.
Samtidig var skyerne endnu engang trukket sammen over banen, og begyndte at dryppe ned.
Teamet skulle alligevel starte bagerst på startgridden, og valgte at tage et sats og sætte regndæk på.
Forhåbentlig ville der snart komme endnu mere vand, så det ville være en fordel i forhold til
tørvejrsdæk.
Starten gik, og den unge kører fra Kjellerup fik en fantastisk start. Efter 1. omgang var han allerede
oppe som 13’er ud af de 21 kørere. Imidlertid viste det sig hurtigt at satset med regnvejrsdæk var
skudt helt ved siden af, og køreren valgte at køre i pit, for ikke at ødelægge dækkene. Senere i løbet
kom regnen dog, men de 5 yderligere tørre omgange indtil da, ville nok fuldstændig have ødelagt
regndækkene, så de alligevel ikke havde kunnet bruges.
En bitter afslutning på weekenden, som ellers så meget lovende ud efter kvalifikationen. Sølle 3
point blev kørt på kontoen ud af 56 mulige.
Teamet er alligevel fortrøstningsfulde, da de nu går en næsten 2 måneder lang sommerferie i møde.
23.-25. august står den på Grand Prix Danmark på FDM Jyllandsringen, og nu har teamet i hvert
fald fundet setup’et til at køre hurtigt. Nu skal teknikken og vejret bare vise sig fra deres positive
side, og ikke lave flere drillerier.
Fra teamet skal der lyde en stor tak til Steffen Larsen, som var en stor hjælp denne weekend med
hensyn til opsætning af bilen, og ikke mindst udskiftning af gearkassen.
Tue Nielsen
JJ Media
Læs mere om: Padborg Park30/06/13 - Padborg Park - 1600 Challenge - DM |