Med udgangspunkt fra Vejen havde løbsleder: Niels Oluf Jessen komponeret en afvekslende rute i Syd- og Sønderjylland: - 12CCC var tællende til den landsdækkende løbsserie: FDM DASU Classic (FDC) samt Nordiska Regularitycupen. Ikke uventet var danskerne dog godt kørende på hjemmebane.
Udfordringerne i 12CCC var 220 km. lettere kortlæsning, som blev krydret af indlagte etape-afsnit, hvor deltagerne skulle køre så tæt på en fastlagt gennemsnitshastighed som muligt.
Brødrene: Poul og Egon Brøndum kørte forkert på den indlagte mini-rallyprøve, men vandt alligevel Expert-klassen (Foto: Åge Keseler Kirketerp)
- Lidt usædvanligt scorede alle deltagere i den skrappeste klasse: Expert mindst éen fejlkørsel, fortsætter Niels Oluf Jessen. – Normalt plejer frontplaceringerne hos Expert’erne at blive afgjort på fighten med stopuret og speedometret. Ikke uventet gik sejren til de rutinerede Randers-brødre: Poul og Egon Brøndum i Toyota Starlet (1982), som vandt i 2012.
- Vi har ikke oplevet det store konkurrenceheld i foråret, konstaterer Poul Brøndum med et glimt i øjet. – Med en otter og en nier i forårets 2 FDC-løb kommer man absolut ikke langt i den samlede pointstilling. I al beskedenhed er vi sluttet som toere de sidste tre år i streg, hvorfor der er dømt knivskarp slutspurt i efteråret.
Svenskerne: Anna & Hans Sylvan prøvede kræfter med de syd- og sønderjyske veje med deres Porsche 924 Turbo (1979). (Foto: Åge Keseler Kirketerp)
Med en toer udbyggede østjyske far/søn: Henrik og Martin Møller-Nielsen i Ford Cortina 1600E (1969) føringen i Expert.
- Bedste syd- og sønderjyske placering hjemkørte Esbjerg-parret: Jeppe Møller Holm og Kristina Friis Nielsen i BMW 2500 (1975) med en sejr i Touring, oplyser Niels Oluf Jessen. – Treer i denne klasse blev Lars Danmark Simonsen og Benny Dammark (Varde/Janderup) i VW Jetta (1982), som desuden ligger nr. 1 sammenlagt.
Esbjerg-parret: Jeppe Møller Holm og Kristina Friis Nielsen scorede årets anden Touring-sejr (Foto: Åge Keseler Kirketerp)
Old timerne skal have mindst 27 år på stelnummeret. Herudover stilles der ikke store krav til at køre pålidelighedsrally, som afvikles på offentlig vej ud fra udleverede udsnit af et landkort.
- Som sagt var danskerne ikke helt ubeskedne med frontresultater, forklarer Niels Oluf Jessen. – Bedste non-danske resultat scorede nordmændene: Gustav Fredrik Huseby og Per Odvar Nyborg i BMW 2002tii (1973) med en firer i Sport-klassen.
Det bedste udenlandske mandskab: Gustav Fredrik Huseby og Per Odvar Nyborg i BMW 2002tii fik tanket hos Shell i Lunderskov (Foto: Åge Keseler Kirketerp)
Deltagerne i 12th Classic Car Challange kom fra hele Danmark. Omkring feltets automobil var der døbt ”dødt” løb mellem 1964-udgaverne: SAAB 96 GT’eren i hænderne på Kurt Johansen og Karsten Kroer fra Randers samt Hillman Imp’en hos Hans og Simon Træls Ravn (Vorbasse/Odense).
Den deltælste old timer fra 1964: Hillman Imp’en hos Hans og Simon Træls Ravn blev nr. 17 i Touring (Foto: Åge Keseler Kirketerp)
I Sport blev bedste mandskab - østjyderne: Torben Østergaard og Poul-Erik Hansen i Opel Manta GT/E (1979), som var tæt på at slutte som nr. 3 generelt. Føringen i klassen sammenlagt har brødrene: Carl og Poul Hellmers i Alfa Romeo Guilia Super (1971) efter en andenplads i 12CCC.
Carl og Poul Hellmers i Alfa Romeo Guilia Super går til makronerne i Sport-klassen, hvor de fører sammenlagt (Foto: Åge Keseler Kirketerp)
- Hos supportene kan deltagerne afprøve pålidelighedsrally uden at tænke på at køre i en old timer-bil, afslutter Niels Oluf Jessen. – Her vandt René Castillo og Jørgen Skjøt fra Randers i deres Subaru Impreza.
Randers-søn/far: René Castillo og Jørgen Skjøt sejrede sikkert i support-klassen (Foto: Åge Keseler Kirketerp)
Dansk Historisk Motor Club vender tilbage med sæsonafslutningen: 9th Midnight Run lørdag d. 9. november, som for første gang bliver kørt på Fyn.
Dansk Historisk Motor Club
Åge Keseler Kirketerp Læs mere om: Vejen29/06/13 - Vejen - Historisk |