"Den ekstreme varme gjorde absolut weekenden markant hårdere, end den plejer at være," forklarer Jan Magnussen.
"Vi har effektiv aircondition køling i bilerne, og gutterne i teamet kan klare lidt af hvert. Men høje temperaturer kombineret med en relativt kort bane gør det altid ekstremt hårdt for bilerne og ikke mindst dækkene. På Lime Rock mangler du de lange, åbne stræk, hvor motor og bremser kan blive kølet, og samtidig sidder du og kæmper som en gal bag rattet på grund af al trafikken,"
Under fredagens træningsomgange måtte Corvette #3 en tur i garagen til et akut gearkasse-skift, hvilket betød, at Jan Magnussen kun fik ganske få omgange i bilen og således måtte overlade kvalifikationen til Antonio Garcia, som måtte nøjes med femtebedste tid i GT-klassen.
"Det var sådan set en flot tid, eftersom mekanikerne ikke havde nået at give den nye gearkasse en optimal gearing i forhold til banen. Vi kunne derfor regne ud, at vi havde potentiale til at komme helt op i front til løbet om lørdagen," siger Jan Magnussen.
Blot få omgange efter løbets start lørdag eftermiddag havde Jan Magnussen kørt sig op fra en femte- til en andeplads lige efter en den førende BMW #56 fra det fabriksstøttede Team RLL. En position, som Magnussen og Garcia holdt fast i stort set hele løbet — men som det desværre ikke lykkedes at forbedre.
Søsterbilen, Corvette #4 med Tommy Milner og Oliver Gavin, startede på en tredjeplads, men røg hurtigt ud af kampen, dels grundet karambolage med en Ferrari på første omgang, dels grundet et upassende pitstop, hvor en dinglende ledning måtte frigøres fra bilen.
"Vi måtte virkelig kæmpe for at hænge på, men det gjorde vi, og vi kunne tydeligt mærke, at vi pressede dem ovre i BMW-lejren," fortæller Jan Magnussen.
"Det gjaldt hele tiden om at undgå problemer. Der er ikke meget plads at gøre godt med på Lime Rock, så når prototyperne kommer bagfra, og du samtidig skal forbi et par langsommere GT- eller GTC-biler, kan det godt blive lidt stresset," forklarer Jan Magnussen, som halvvejs gennem løbet overlod bilen til Antonio Garcia.
Spanieren bevarede andepladsen og var flere gange helt oppe i kofangeren på den førende BMW. Hen mod løbets slutning sendtes en safety car på banen, hvilket samlede feltet, og da løbet atter blev givet frit, satte Garcia alt ind for at hente sejren.
Desværre gjorde BMW-køreren Dirk Muller det samme, og efter et par omgange med tæt kamp måtte Antonio Garcia tage til takke med at køre den gule Corvette over målstregen som nummer to — blot 0,905 sekund efter vinderen.
"Normalt er jeg ikke så begejstret for andepladser, men denne weekend vil jeg ikke glemme foreløbig," forklarer Jan Magnussen.
"Vi kørte et rigtig flot race, og igen må jeg sige, at vi har seriens bedste team. Alt spillede perfekt, og gutterne leverede bare varen, selvom de var ved at smelte væk i varmen. Vi fik nogle gode point på kontoen, og trods sæsonens skuffende start på Sebring er vi nu tilbage i kampen om mesterskabet,"
"Samtidig var det et afgørende skridt videre efter Le Mans og Allan Simonsen. For mig personligt har det været vigtigt at sætte mig bag rattet igen og få sat punktum og komme videre," fortsætter han.
"Derfor tror jeg, vi alle føler, det har været en god weekend."
Jan Magnussen Racing
Læs mere om: Jan MagnussenLime Rock06/07/13 - Lime Rock - ALMS |