Efter årets to første afdelinger kom Aabenraa-køreren til den sønderjyske racerbane med 90 kilo ekstra vægt i bilen - såkaldt succesballast:
- I en klasse som 1600 Challenge får man godt nok en pokal for at vinde et løb, men til gengæld får man ekstra vægt i bilen, sådan at ens konkurrenter får en fordel i næste afdeling af mesterskabet, forklarer Nicolai, som trods vægtforøgelsen satte tempoet i både træning og tidtagning - teenageren satte pole position med hele 7/10 sekund ned til næsthurtigste kører.
Nicolai var hurtig på trods af ekstra kilo i bilen (Foto: Gripping Media)
Første heat bød på flere udfordringer for Nicolai, som ellers lagde afstand til konkurrenterne efter en god start. Efter få omgange kunne man se den blå VW Lupo GTi tabe fart, og snart var en konkurrent også kommet forbi. Det lykkedes dog Nicolai at få fart i bilen igen, og da sidste omgang var slut, var det med den lynhurtige Lupo som første bil over målstregen.
- Det var et hårdt løb - især fordi servostyringen forsvandt kort inde i løbet, forklarer Nicolai, som lige måtte vænne sig til at der altså skulle lægges kræfter i for at komme igennem svingene.
- Det tog lige en omgang eller to at finde ud af, og så begyndte jeg ellers at hente ind på førstepladsen igen. Samtidig fik den førende en straf for at have påkørt nogle banemarkører, og så var jeg altså forrest igen.
Flere konkurrenter ytrede i weekendens løb deres mistro til lovligheden af den lille Lupo, men det tager Nicolai og AFL Motorsport ikke så tungt:
- Bilen lever selvfølgelig 100% op til reglementet for 1600 Challenge, så folk må finde på en anden undskyldning for at de ikke kan vinde racerløb, griner Nicolai, og tilføjer:
- Måske ligger en del af forklaringen i at jeg i forrige weekend kørte 130 træningsomgange på banen med de ekstra 90 kilo i bilen for at være ordentligt forberedt til løbet. Det var en åben træningsdag, men jeg så ikke andre kørere fra klassen dernede - måske trænede de et andet sted…
130 træningsomgange nåede Nicolai inden weekenden på Padborg Park (Foto: Gripping Media)
Til de frustrerede konkurrenters held måtte Nicolai sande at også han - og resten af teamet - kan satse forkert, og når det sker, kan det have konsekvenser:
- Vejret har hele weekenden været lidt omskifteligt, så vi valgte at køre på banen til sidste løb med regndæk monteret på bilen. Problemet var bare at det aldrig begyndte at regne…
Som om et forkert dækvalg ikke var nok, holdt bilens ABS-system op med at virke efter nogle omgange. Det kostede en tur igennem pitten, og herefter var det kun et spørgsmål om at minimere skaderne.
- Det er ikke nødvendigvis svært at køre en bil uden ABS-bremser, men det koster lidt tid. Og når dækkene samtidig ikke passer til underlaget, så er det op ad bakke. Men sådan er det jo. Vi satsede forkert, og i motorsport er konsekvensen altid hård og kontant.
Aabenraa-køreren ligger godt med i Yokohama 1600 Challenge-mesterskabet (Foto: Gripping Media)
Det lykkedes trods ballast, dårlige dæk og manglende ABS-bremser at køre den blå VW Lupo i mål på en 13. plads ud af 21 kørere. Nicolai kan dermed gå på sommerferie som en af topkørerne i årets mesterskab - ikke at det giver anledning til daseferie og farvestrålende drinks:
- Nu har vi lige nogle fejl på bilen, som skal rettes, og så står den ellers på fysisk og mental træning. Hvis vi kan få det til at passe, bliver der også en enkelt træningsdag, så vi kan være sikre på at der ikke kommer flere tekniske problemer når næste løb skal køres.
- Selvom weekenden har givet blandede resultater har det været en fantastisk oplevelse. Jeg har haft en masse gæster forbi teamet hele weekenden, og det giver et kæmpe boost at føle så stor en opbakning fra sponsorer, venner og familie. Jeg håber at få lige så mange gæster når vi skal køre ved Grand Prix Danmark på Jyllandsringen efter ferien!
AFL Motorsport / Nicolai Nielsen
Gripping Media ApS Læs mere om: Padborg Park30/06/13 - Padborg Park - 1600 Challenge - DM |