Lørdag morgen vågnede man til let regn og ikke udsigt til opklaring før i løbet af eftermiddagen. Undervognen blev derfor ændret til regnvejr og regnvejrsdækkene monteret. Under træningen viste opsætningen sig at være et pletskud, så opmærksomheden kunne holdes på resten af bilen.
Ronnie Bremer må vente (Foto: Gripping Media)
Lige over frokost kom tørvejret og opklaringen begyndte, og dermed kunne mekanikerne igen smøge ærmerne op og bygge undervognen om til tørvejr. Igen var opsætningen ramt rigtigt, og med tørt underlag kunne tingene for alvor testes. Det kunne også konstateres, at gearskiftet nu virkede helt optimalt i alle situationer, og med fjerdehurtigste tid var udgangspunktet for pointjagten ikke dårligt.
Da starten gik til første heat, viste den gamle rallyræv, at koordinationen mellem øje og fod stadig er toptunet. Porschen skød frem og indtog andenpladsen, og der blev den frem til næstsidste omgang i løbet.
- Da vi kører ud på næstsidste omgang, koncentrerer jeg mig om chikanen og indgangen til Big Mag. På videoen ser man røgsporet over langsiden og flagposten, som er ved at pakke friktionsflaget ud, men det ser man ikke, når man er på vej gennem chikanen og Big Mag med 200 km/t.
Christian Siepmann og Ronnie Bremer presser på (Foto: Gripping Media)
Da Jørgen passerer flagposten ved indgangen til langsiden er friktionsflaget ikke fremme, og da bilen pludselig laver et par udskridninger over baghjulene og derefter kører meget nervøst, kommer erindringen om et eksploderet dæk og en efterfølgende karrusseltur med 250 km/t på Hockenheim frem på nethinden.
- Jeg vidste, at der kun var en omgang mere, så jeg slækkede lidt på tempoet og håbede, at dækket ville holde hjem. Og så måtte jeg jo desværre slippe Ronnie Bremer forbi for enden af langsiden.
Da den hvide Porsche næste gang kom gennem Big Mag, var friktionsplaget ude, og da et tydeligt oliespor viste sig ned ad langsiden blev pedalen igen trådt helt ned. Omkring 150 meter før svinget blev Hans Hartmann i sin ex-DTC Honda overhalet, men det overraskede ham måske. Faktum blev, at da Jørgen drejede ind i svinget med rigelig plads til en bil på indersiden, glemte Hartmann at bremse og ramte Porschen. Porschen snurrede rundt og holdt med front mod Hondaen, som nu til alles overraskelse på to hjul fortsatte op over fronten og hen ad siden på Jørgen Hansen bil.
Overkørt på kort øjeblik (Foto: Keld Dohm)
- Jeg ved ikke, hvad der skete ovre i Hondaen, men ting sker jo. Det mindste han kunne gøre, var da bagefter at sige undskyld, men det gider han åbenbart ikke.
Hvordan det opleves fra Jørgens sæde, kan man se på denne video: Overkørsel
Desværre var en del af forhjulsophænget blevet ødelagt, og gjorde det umuligt at fuldføre heatet. Alle de gode point og mesterskabsmulighederne gik derfor til Christian Siepmann. Den efterfølgende inspektion af skaden adslørede også, at reparation ikke var mulig, og holdet pakkede sammen og kørte hjem.
- Jeg var ikke den eneste der blev ramt at jyske sneplovschauffører, og det har fået mig til at tage en beslutning. Jeg stiller op til Grand Prix Danmark, men kommer der mere af den slags kørsel, så bliver det mit sidste løb i Danmark. Det er meget imod min vilje, for vi har fået en fantastisk flot klasse, som publikum vil se, men jeg vil ikke bruge så mange penge på min sport, hvis det kun skal gå til reparationer af den slags skader. Jeg er der for at køre motorløb!
Inden det bliver sommerferie og dermed tid til reparation af Porschen, skal den ’gamle’ Porsche deltage i et rallysprint i Hvidovre den 7. juli. Når Grand Prix Danmark afvikles på FDM Jyllandsringen i sidste weekend af august, står Porschen og Jørgen igen klar til at give konkurrenterne baghjul.
Jørgen Hansen Racing
Gripping Media ApS Læs mere om: Padborg Park30/06/13 - Padborg Park - Special Saloon |