Løbet startede ellers ganske planmæssigt. Da starten gik strøg Hamilton afsted fra pole, mens Rosberg blev sat på plads af en aggressiv Vettel. Webber lavede ikke verdens bedste start - og blev så i øvrigt ramt en smule af Grosjean gennem første sving - og mistede alt i alt ti pladser på første omgang. Alonso kom heller ikke for godt fra start - men det gjorde Felipe Massa der stormede fremad på samme måde som man kan gøre i et computerspil, hvor man har sat niveauet til amatør.
Så slap normaliteten så lidt op. Efter en god halvsnes omgange var det først Hamilton der oplevede at dækket forduftede og han så måtte halte rundt til pitten. Kort efter var den gal igen, cirka samme sted på banen oplevede Massa det samme som Hamilton. Da så Vergné også mistede sit bagdæk fik vi en periode med SC, hvor bilerne kørte parade, mens banen blev grundig fejet og Pirelli hastede i gang med at lave analyse på deres gummi.
Derfra gik det faktisk fint, indtil efter den anden SC, hvor Sergio Perez så også mistede bagdækket og udgik. Men så var der heller ikke ret mange andre problemer med dækkene. Og dog - man kunne høre på radioen fra Red Bull at Vettels dæk havde været meget får kilometer fra også at gå i smadder, og man fik også set et foto af noget der lignede et dæk der havde været mishandlet på det grusomste.
Og når vi nu er ved Vettel, så er vi også ved ham der fik mest ud af Hamiltons tidlige problemer. På det tidspunkt lå han på en 2. plads og kunne nu styre løbet fra front, sådan som han er bedst til. Omgang efter omgang kværnede han løs uden at de andre helt kunne gøre noget ved ham. Rosberg lå fortsat lige efter ham, men at nå ham virkede ikke som noget sandsynligt. Men så skete det, som jo skal ske en gang imellem. Vettel fik tekniske problemer. Ingen bevægelse i bilen og han parkerede foran pitmuren. Ikke verdens smarteste sted - han havde mulighed for at stoppe lidt tidligere og holde pænt på græsset. I stedet holdt han i kanten af banen og var dermed årsag til den anden periode med SC.
Der er ikke noget der kan gøre så meget for spændingen i et racerløb, som en SC periode femten omgange fra mål. I dette tilfælde var der otte omgange tilbage da bilerne igen blev sluppet løs. Rosberg, Webber og Alonso havde fået nye sutter på dytten. Rosberg var forblevet i front, mens Alonso havde mistet et par placeringer. Men nyt gummi kan gøre meget i et racerløb.
Da løbet blev sluppet fri førte Rosberg foran Raikkonen og Sutil. Derefter kom så Webber og lidt længere tilbage fandt vi Alonso. Webber piskede forbi Sutil og måtte kæmpe lidt med Raikkonen, men kom dog forbi og havde stadig en håndfuld omgange til at forsøge at fange Rosberg. Han lukkede hullet, men kom aldrig tæt nok på til at kunne forsøge på en overhaling. Alonso stormede også fremad - han skulle først forbi McLaren, derefter kom så Sutil og Raikkkonen. Og længere kunne han altså ikke komme.
I hælene på Alonso kom Lewis Hamilton. Englænderen var blevet sat drastisk tilbage af sit eget dækuheld, men nød godt af den anden SC periode, der betød at han fik lukket hullet og samtidig havde han frisk gummi. Så en 4. plads efter sådan et uheld må være mere end godkendt. Raikkonen holdt fast i 5. pladsen, mens Massa smuttede forbi stakkels Sutil, der om nogen tabte på SC perioden, og fik en fin 6. plads.
Ricciardo hentede pointene for en 8. plads, mens di Resta efter sin udelukkelse fra kvalifikationen endte på en fornuftig 9. plads. Sidste point gik til Hülkenberg i Sauber.
Med resultatet blev der sparket lidt liv i VM kampen. Alonso er nu 21 point efter Vettel. Raikkonen ligger på 3. pladsen med 100. Derefter kommer Hamilton og Webber med hver 87 og så Rosberg med 82. Men samtidig fik vi set af Red Bull er den bedste bil og det kan blive svært for de andre at slå dem, specielt Vettel, hvis ikke han får flere defekter.
Mercedes virker stærke - Rosberg har vundet to løb, Hamilton 0, men der er stadig ikke meget der skiller de to ad. Hvis ikke Hamilton havde haft sit uheld, er det ikke usandsynligt at det havde været ham der havde snuppet sejren. Hvis nogen kan true Red Bull virker det til at være Mercedes. Ferrari virker helt enkelt ikke hurtig nok. Alonso gør alt hvad han kan og er nok den bedste kører i feltet, men bilen er ikke helt på toppen. Lotus kan slet ikke følge med. Det er i kraft af Raikkonens talent at de ligger så godt som de gør - han banker altså bedre resultater ud af bilen end den egentlig fortjener.
Om en uge er F1 tilbage - dennegang fra Tyskland.
Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Silverstone30/06/13 - Silverstone - Formel 1 |