Efter en gennemgribende renovering og ombygning af banen, stod alle lige med hensyn til erfaring og kendskab til banen, så internettet var blevet støvsuget for billeder og videooptagelser fra banen, men der var alligevel ikke noget, som i virkeligheden havde forberedt kørerne på, hvad de ville møde.
- Vi havde hørt meget, og det viste sig at det meste var sandt – og mere til. Skarpe fald og stigninger, blinde sving over bakketoppe, hvor man skulle have drejet inden man kunne se svinget og samtidig havde svinget forkert hældning. Da jeg havde kørt fem omgange under træningen, anede jeg ikke hvor jeg var på banen, men allerede under tidtagningen havde både jeg og de andre danskere lært banen.
For teamet var det også spændende om Porschen var helt klar efter uheldet på Hockenheim. Bilen havde stort set været skilt helt ad, og der havde kun været tid til en meget kort shake down på slicks i regnvejr. Det eneste problem viste sig at være padleshiftet, hvor den nogle gange ikke fik lagt gearet ind, og der mister man placeringer. Det meste af den frie træning om fredagen gik fløjten, da det ikke var så ligetil at få bilen godkendt til støjmålingen. Heldigvis var Andreas Kjærgaard behjælpelig og lånte teamet sin testlydpotte, som monteret omvendt med et par svejseklatter fik lydniveauet ned, hvor det var acceptabelt.
Nordmændene grinede af konstruktionen, men godkendte bilen selv om de godt vidste, at den kun sad på til lydmåling.
Sådan dæmper man lyden (Foto: Gripping Media)
Bilen kørte derudover som et urværk, men det var foruroligende at se, hvor hurtig Christian Siepmann var blevet. Han havde helt klart et bedre setup til svingene, hvor han både kom hurtigere ind og holdt en højere svinghastighed. Teamet finpudsede hele tiden opsætningen og det også den rigtige vej, men bare ikke hurtigt nok. En andenplads i klassen og en tredjeplads generelt i tidtagningen var ikke så dårligt endda, og dermed var man klar til at køre race.
Hvor vi i Danmark er vant til, at alle klasser i SSC kører samtidig, så er det norske felt så stort, at man kører opdelt i klasser. Her skulle Jørgen så møde den norske GT1 og 2 klasse, som tæller Callaway Corvetter med 620 hk, Ferrari 458, rørramme-biler med store V-8 motorer samt alle mulige Porscher med og uden dobbeltturbo, så der var noget at se til. Fra startplaceringen som nummer tretten rykkede den danske Porsche et par pladser frem i starten og fortsatte fremgangen til slutplaceringen som nummer otte – toer i klassen. Løbet blev desværre præget af mange omgange bag SafetyCar, og det ødelagde en del af fornøjelsen.
Et potent felt (Foto: Gripping Media)
Til andet heat var startplaceringen på elvtepladsen. Helt i vanlig stil rykkede Porschen et par pladser fram under starten, men så drillede gearskiftet, hvilket kostede et par pladser. Resten af løbet var et konstant forsøg på at finde vej rundt om konkurrenterne, men nordmændene forstår at udnytte deres potente biler. Resultatet blev en elvteplads generelt og toer i klassen.
Til sidste heat var det klart, at der skulle ske noget radikalt med opsætningen for at bryde nordmændenes dominans. Det blev i første omgang lidt svært at se, om det havde hjulpet, da Jørgen ikke fik timet sin start rigtigt. Det kostede 3-4 pladser, men de blev relativt hurtigt kørt ind igen. I heatet kørte Jørgen sin hurtigste tid i weekenden, så det positive var, at ændringerne havde været rigtige. Det blev til endnu en andenplads i klassen, og weekenden blev derfor ikke en pointmæssig katastrofe.
En jaget mand (Foto: Gripping Media)
Turen til Norge var en stor oplevelse. Flot vejr og en perfekt racerbane sammen med konkurrenter og mekanikerne skabte de perfekte rammer, så kommer lejligheden igen en anden gang, så bliver kursen sat nordpå igen.
Næste gang skal kursen dog sættes sydover, da man inden sommerferien nu kun mangler sidste løb i sidste weekend af juni på Padborg Park. Der er blevet arbejdet lidt mere med indstilling af gearskiftet, og så vil tiden vise, om Christian Siepmann også er hurtig i det sønderjyske landskab.
Gripping Media ApS Læs mere om: Rudskogen Motorsenter09/06/13 - Rudskogen Motorsenter - Special Saloon |