Et kunststykke den lokale bilfabrik forsøgte at eftergøre, da de vandt alle tre pokaler på Red Bull Ring denne weekend - Audi og Mercedes måtte kæmpe om pladserne uden for rampelyset.
Bruno Spengler - dagens vinder (Foto: Natascha Theisen)
Mike Rockenfeller, der lå i spidsen af DTM-feltet før denne weekend, var tættest på at få en podieplacering med hjem, men det lykkedes ikke helt trods en stærk slutspurt. Den rutinerede svensker, Mattias Ekström, havde også god fart i sin Audi mod slutningen af løbet, men endte lige efter Mike Rockenfeller som sluttede lige uden for podiet.
Mike Rockenfeller - bedst placerede Audi (Foto: Natascha Theisen)
Sidste års mester, canadiske Bruno Spengler, havde kørt en fuldstændig fejlfri weekend og kronede sin pole-postion med et klogt og veldisponeret løb. Lige efter den forsvarende mester fulgte hele to debutanter i DTM-sammenhæng. Det unge talent og den tidligere testkører, tyske Marco Wittmann, indtog andenpladsen efter solid indsats.
Marco Wittmann tog andenpladsen på podiet (Foto: Natascha Theisen)
Tredjepladsen blev lidt overraskende indtaget af den tidligere Formel 1 stjerne, Timo Glock, der i sin første DTM-sæson har leveret en svingende indsats. Men denne weekend lykkedes det hele for den enogtredive årige tysker, der trods en startplacering som nummer tretten fik kæmpet sig op på en flot tredjeplads – godt hjulpet på vej af god pitstop-strategi. Både Timo og Marco kører for det nye BMW Team MTEK.
Timo Glock (Foto: Natascha Theisen)
Den første Mercedes-chauffør, unge Christian Vietoris, finder vi på en syvende plads, der efter en katastrofal kvalifikation fik reddet lidt af æren på bekostning af de mere erfarne chauffører i feltet. Sidste års mesterskabskandidat og Mercedes-chauffør, Gary Paffet, finder vi på en skuffende niendeplads.
Christian Vietoris - bedst placerede Mercedes, som nr 7 (Foto: Natascha Theisen)
Resultatet af dagens løb
|
Pl |
Kører |
Team |
Omg |
Tid |
Diff |
|
1 |
Bruno Spengler |
BMW Team Schnitzer |
47 |
1:08:35.249 |
|
2 |
Marco Wittmann |
BMW Team MTEK |
47 |
1:08:36.799 |
1.550 |
3 |
Timo Glock |
BMW Team MTEK |
47 |
1:08:41.753 |
6.504 |
|
4 |
Mike Rockenfeller |
Audi Sport Team Phoenix |
47 |
1:08:44.432 |
9.183 |
5 |
Mattias Ekström |
Audi Sport Team Abt Sportsline |
47 |
1:08:45.509 |
10.260 |
6 |
Augusto Farfus |
BMW Team RBM |
47 |
1:08:49.548 |
14.299 |
|
7 |
Christian Vietoris |
Mercedes AMG DTM-Team |
47 |
1:08:50.133 |
14.884 |
8 |
Dirk Werner |
BMW Team Schnitzer |
47 |
1:08:50.797 |
15.548 |
9 |
Gary Paffett |
EURONICS Mercedes AMG |
47 |
1:08:51.456 |
16.207 |
|
10 |
Pascal Wehrlein |
Mercedes AMG |
47 |
1:08:52.711 |
17.462 |
11 |
Adrien Tambay |
Audi Sport Team Abt |
47 |
1:08:56.799 |
21.550 |
12 |
Robert Wickens |
STIHL Mercedes AMG |
47 |
1:09:01.748 |
26.499 |
|
13 |
Daniel Juncadella |
stern Mercedes AMG |
47 |
1:09:02.176 |
26.927 |
14 |
Miguel Molina |
Audi Sport Team Phoenix |
47 |
1:09:02.953 |
27.704 |
15 |
Edoardo Mortara |
Audi Sport Team Rosberg |
47 |
1:09:04.362 |
29.113 |
|
16 |
Timo Scheider |
Audi Sport Team Abt |
47 |
1:09:04.719 |
29.470 |
17 |
Filipe Albuquerque |
Audi Sport Team Rosberg |
47 |
1:09:07.083 |
31.834 |
18 |
Jamie Green |
Audi Sport Team Abt Sportsline |
47 |
1:09:08.103 |
32.854 |
|
19 |
Andy Priaulx |
BMW Team RMG |
47 |
1:09:46.156 |
+1:10.907 |
20 |
Roberto Merhi |
THOMAS SABO Mercedes AMG |
47 |
1:09:55.077 |
+1:19.828 |
|
Ikke fuldført |
|
|
Martin Tomczyk |
BMW Team RMG |
29 |
43:44.105 |
18 omg |
|
Joey Hand |
BMW Team RBM |
9 |
13:21.559 |
38 omg |
|
Denne weekend har givet Audi og Mercedes stof til eftertanke, for selvom BMW stadig må vente på succes for den tidligere mester, Martin Tomczyk, så er der skræmmende mange BMW-chauffører med i toppen af DTM-feltet i år. Også selv om den rene Reb Bull-sponsorerede chauffører, Mattias Ekström, var lige ved at ”få vinger” på Red Bull Ring i de døende minutter. Faktum var at både Audi og Mercedes manglede cirka 100-200 millisekunder på sammenlignelige omgange – en evighed i moderne motorsport.
Næste gang går det løs på Lausitzring lidt syd for Berlin. Banen er næsten en kilometer kortere end Red Bull Ring og er i kontrast til de seneste to baner (nærmest) flad som en pandekage. Sidste år var alle tre bilmærker repræsenteret på podiet – dog med BMW øverst. Det bliver spændende om de i Stuttgart og Ingolstadt kan finde bare noget af det de mangler inden den sekstende juni.
Michael Nygaard Pedersen
Læs mere om: Red Bull Ring02/06/13 - Red Bull Ring - DTM |