Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Quad Race

DM-frontrunner i Quad Motocross kører i Tyskland og Danmark

Quad Race 
31/05/13 

ATV’er (All Terrain Vehicle) oplever støt stigende popularitet, og de fleste motorcykel-fabrikker har derfor udviklet egne chassiser og model-udgaver. Samtidig sker der en stor udvikling af både vand- og luftkølede motorer i forskellige kubikstørrelser
 

- Siden midten af firserne har man i USA afviklet motorløb med ATV’erne, oplyser ATV-byggeren Jock Würtz. – Heldigvis kunne man køre på de etablerede motorbaner til motorcykler på løst underlag. Quad Motocross (firhjulet racing på pukkelunderlag) har gennem de sidste år også oplevet et stort boom inden for den organiserede motorsport i Europa.

Mekanikeren Jock Würtz fra Grønhøj har benzin i blodet og derfor været co-driver i rally, samt selv kørt masser af Quad Motocross: - Nu lægger jeg kræfterne i Würtz Racing, hvor jeg skruer og udvikler konkurrencemateriel for 2 af Danmarks mest talentfulde kørere: Thomas Holm (Brædstrup) og Frederik Dahlgård (Grønhøj).


Thomas Holm har lært en hurtigere køreteknik i Tyskland.
(Foto: Åge Keseler Kirketerp)

Würtz Racing deltager også uden for Danmarks grænser, og i 2011 blev Thomas Holm nordisk mester i frontklassen: Open A.

- Vi har også fået øjnene op for det åbne tyske mesterskab, fortsætter Jock Würtz. – Her er konkurrencen så hård og varieret, at det næsten kan betegnes som et mini-EM. Der stiller således kørere fra 7 forskellige nationer til start i løbsserien.

- Traditionelt er de tyske cross-rundbaner noget hurtigere end de danske, supplerer Thomas Holm. - Dette har baggrund i et hårdere underlag, og kræver derfor noget tilvænning for de danske kørere. Det betyder samtidig, at man kan foretage længere og højere jumps end normalt.


Det ujævne underlag tapper konkurrencekræfterne i Quad Motocross.
(Foto: Åge Keseler Kirketerp)

I 2012 kørte Thomas Holm næsten hele den tyske mesterskabs-serie, og fremviste fornuftig stigende formkurve. Anstrengelserne syd for grænsen blev kronet med en podieplacering ved finale-arrangementet i Tyskland.

- Ved nærstudie af omgangstiderne gennem 2012-sæsonen spottede vi manglende race craft i forhold til tyskerne, forklarer Jock Würtz. -


Thomas Holm hopper lige så langt og højt som de tohjulede moto crossere.
(Foto: Åge Keseler Kirketerp)

Umiddelbart kunne vi dog ikke finde en Quad-racer, som inden for vores økonomiske rammer opfyldte vores krav til lavere vægt. Derfor har vi brugt vinterpausen til opbygning af 2 identiske Suzuki-racere med en lettere og mere højtydende motor.

- Vi er nu inde i en fase med aflusning af børnesygdomme samt optimering af Quad-raceren, konstaterer Thomas Holm. - Samtidig har konkurrenterne også fundet på nogle småforbedringer gennem vinteren. Ved det netop afviklede race i Tyskland blev jeg nr. 5 i det første heat, men måtte udgå med en nedsmeltet motor i andet heat.

Et mikroskopisk hul i en ledning afladede batteriet meget hurtigt. Dette bevirkede manglende strøm til benzinpumpen, hvorefter den højtydende motor gik i selvsving.


Thomas Holm satser på at få hul på topplaceringerne i Tyskland.
(Foto: Åge Keseler Kirketerp)

- I al beskedenhed går det lidt bedre i det danske mesterskab, afslutter Thomas Holm. - Med 3 DM-heatsejre ud af 4 mulige ligger jeg i front for DM-stillingen. Intet er dog afgjort endnu, og samtidig har vi lidt problemer med dato-sammenfald i forhold til den tyske løbsserie.

Würtz Racing

Åge Keseler Kirketerp