- Jeg har altid sat en ære i at bygge mine egne FR-racere, oplyser Nikolaj Nielsen. – Dette har givet nogle gode udfordringer. Desværre er bilerne også ”forsvundet” til konkurrenterne ved den obligatoriske auktion efter arrangementerne.
En potentiel FR-racer er en bil, som alligevel er på vej til at blive nyttiggjort via skrotpræmie-ordningen, og derfor kan erhverves for et fornuftigt pengebeløb.
Nikolaj Nielsen fejrede senest en flot sejr i Klasse 2 (auktionspris: 8.000 kr.) på Løvel Banen (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
- Sikkerheden vægtes meget højt i Folke Race, fortsætter Nikolaj Nielsen. – Dette har bevirket, at der kun sker småskader på kørerne, når dramatikken er størst. Der kan smutte en forstuvet tommelfinger, hvis man er uheldig under en kolbøtte……
Finjusteringen af Opel Astra’en diskuteres af Nikolaj Nielsen (t.v.) og RC-teamets mekanikere (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
I lighed med andre racere til motorsportsbrug bliver hele indmaden i passagerkabinen i FR-bilen fjernet. Instrumentpanel, himmel, for- og bagsæder bliver rykket sammen med beklædning af bagagerummet. Dette sker for at undgå unødvendige ildebrande.
- I raceren bliver der herefter indbygget et sikkerhedsbur med sammensvejste rør, forklarer Nikolaj Nielsen. - Dette tilsikrer, at passagerkabinen IKKE klapper sammen under en kolbøtte. Samtidig skal køreren sidde i et godkendt racersæde, hvor man bliver fastspændt i en firepunkts-sikkehedssele.
Til daglig er Nikolaj Nielsen mekanikerlærling hos Kjellerup Bilcenter, og er derfor blevet motiveret for yderligere tekniske udfordringer:
- Jeg har investeret i Opel Astra i den tunede 2 liters-klasse: SUPER 2000 i Rally Cross (RC), som jeg nu har finjusteret til DM-sæsonstarten på Nisseringen ved Næstved 2. pinsedag. I løbsweekenden: 1.-2. juni ser jeg dog frem til at præsentere raceren på min hjemmebane i Løvel.
I Rally Cross er hastigheden lidt større end i Folke Race, hvorfor den passive sikkerhed i raceren er yderligere forbedret (bl.a. ildsluknings-anlæg).
Nikolaj Nielsen er klar til at give fuld gas i SUPER 2000 med ca. 200 HK under motorhjælmen (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
- Auktionsprincippet er naturligt IKKE gældende i Rally Cross, konstaterer Nikolaj Nielsen.
– Dette giver bedre muligheder for optimering af undervognen med både støddæmpere og fjedre til racing-brug. Herudover bliver drivlinjen (motor – gearkasse – kobling – differentiale – trækaksler) oftest dimensioneret bedre til de spektakulære udfordringer for materiellet, når vi går fra løst underlag til asfalt. Dette sker flere gange på hver bane-omgang.
VMK’eren glæder sig til at tage sin nye ”arbejdsplads” i brug (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Den spændende rookie-sæson (2013) er blevet en realitet for VMK’eren i samarbejde med: Kjellerup Bilcenter, Dan Cake, Kjellerup Autolak og Shell.
Med venlig hilsen
VIBORG MOTOR KLUB
Åge Keseler Kirketerp Læs mere om: Nisseringen20/05/13 - Nisseringen - Rallycross - DM - DASU mesterskab |