Disse sejre er selvfølgeligt ikke kommet helt af sig selv. Det har krævet mange penge og megen udvikling, for at sætte Audi brandet så massiv på tronen af det vel nok mest berømte racerløb i verden.
Audi R18 e-tron quattro (Foto: Audi motorsport)
Udviklingen går helt tilbage til 1999 hvor Audi kom med den første sports prototype, ved navn Audi R8R from 1999. Kigger vi på den bil i forhold til den R18 e-tron quattro som vi skal se om kort tid på Le Mans, er der jo mange markante forskelle, både mekanisk og ikke mindst aerodynamisk.
Den mekaniske udvikling er selvfølgeligt markant, i og med at Audi har skiftet teknologisk platform flere gange. Tilsvarende er den aerodynamiske del af bilerne også skiftet mange gange. Eksempelvis lå kølerne flat i fronten på R8R. Herefter ledte man den varme luft op over bilen og forsøgte derved at styre luften med aerodynamik hen over bilen, hvilket i dag ikke lyder som den helt optimale løsning.
Introduktionen af Audi R10 TDI diesel biler i 2006, tvang endnu engang Audi til at tænke anderledes fordi den bil krævede 30% mere køleluft end benzinbilerne. Det stillede Audis aerodynamik teknikere overfor nye udfordringer, som vi i dag ved at de løste til karakteren UG.
Aud har koncentreret rigtig mange kræfter omkring aerodynamikke på deres biler, og focus i år er selfølgeligt på R18 e-tron quattro, som i stedet for de traditionelle aluminiums kølere, er udstyret med micro-rør-kølere, og det giver nogle helt nye muligheder, hvad angår aerodynamik. Hertil er behovet for indsugningsluft reduceret med 25%, til køling.
Her ses tydeligt den aerodynamiske udvikling hen over mere end 10 år
Audi R8 (2002) (Foto: Audi motorsport)
Audi R18 (2013) (Foto: Audi motorsport)
Dette er blot en af mange tiltag der er lavet til 2013 Le Mans, for at få endnu en Audi sejr hjem. Nu er det jo sådan, at skal vi tage udgangspunkt i årets 2 første World Endurance Championship løb, så bør Audi ikke frygte ærkerivalerne fra Toyota. De har indtil videre ikke vist noget.
Der er blot en enkelt ting vi skal tænke på omkring Le Mans, og det er at Audi i mange år har bygget deres LMP bil så den fungerer optimalt på Le Mans, og herefter tillempes den så den virker på bedste vis på de andre baner i serien. Audi har i 2013 vendt den bøtte på hovedet, og bygget deres R18 e-tron quattro så den passer til de mindre baner, og herefter optimeres på bedste beskub til La Sarthe.
Toyota har til gengæld til 2013 sæsonen bygget deres TS030 så den er optimeret til Le Mans, og den bil tillempes herefter til de mindre baner, altså den model Audi tidligere har brugt.
Spørgsmålet er nu, kommer vi til at se det udmøntet på Le Mans i år, eller er Toyota bare sat til vægs af Audi i år?
Vejgaard
Læs mere om: Audi Sport Team JoestLe Mans23/06/13 - Le Mans - FIA WEC - FIA VM |