For to uger siden var teenagerens navn ellers på alles læber, da han i sin debut i Citroën DS3 Cup sikrede sig både pole position og to heatsejre. Håbet var at kunne fortsætte stimen og tage endnu et par pokaler med hjem til Haderslev, men 60 kilos succesballast i Citroën-raceren forringede chancerne markant.
Niklas havde farten, men led under teknikken (Foto: Gripping Media)
Lørdag var en travl dag for Niklas, som ud over at skulle køre træning og tidtagning i sin DS3 Cup-bil, også skulle køre sit første langdistanceløb med Go Faster-teamet. Som første mand i bilen fik Niklas kørt nogle gode omgange, indtil venstre forhjul punkterede midt i en højrekurve og sendte bilen af banen.
Efter at have bjærget bilen og fjernet det værste sand kunne Niklas fortsætte løbet. Efter endnu en række omgange punkterer venstre forhjul endnu en gang - i samme sving - og sender atter Niklas og den sorte Clio af banen.
- Det ser jo pinligt ud, at jeg sådan kører af banen i samme sving to gange i træk, sagde Niklas efterfølgende, mens han kraftigt understregede at det altså var dækkene som havde givet op begge gange:
- Jeg er glad for at det ikke er min fejl, men at der er et eller andet problem med dækkene. Men det ærgrer mig helt vildt at mine medkørere ikke kommer til at køre race i dag. Det går mig virkelig på. Nu skal vi have fundet ud af hvad fejlen er, så vi kan få et ordentligt resultat til næste løb.
I toppen af feltet - så længe det varede (Foto: Gripping Media)
Søndag morgen var skuffelsen ude af systemet igen, og fokus var 100% på indsatsen i Citroën DS3 Cup. Med næsthurtigste omgangstid i tidtagningen var startplaceringen til første heat absolut acceptabel. Hele løbet blev brugt på at jagte den førende kører og forsøge at komme forbi, men muligheden kom aldrig. En andenplads var en realitet på trods af 60 ekstra kilo i bilen.
- Jeg kan mærke at jeg er hurtig i svingene, men så snart det går ligeud taber jeg terræn til de andre biler - det er jo vilkårene eftersom jeg vandt på Ring Djursland, lød det fra racerkøreren.
I løbet af eftermiddagen blev det tid til weekendens sidste heat, og fra sin start på femtepladsen kom han hurtigt op i toppen af feltet. På andenpladsen gik det ellers godt - indtil:
- Pludselig begyndte bilen at sætte ud, og så var det løb kørt, fortæller Niklas, som kunne liste bilen i mål på 9. pladsen - voldsomt frustreret over den kedelige afslutning på weekenden:
- Det er så frustrerende, for bilen har kørt perfekt på trods af de ekstra kilos succesballast. Bilen har kørt så godt, og samtidig kørte jeg mig op til andenpladsen uden at lave så meget som en ridse i de andre biler - og så slutter det med et teknisk problem. Det er simpelthen for ærgerligt!
Niklas Dall Knudsen fik debut i Danish Endurance Championship med Go Faster (Foto: Gripping Media)
Inden næste løb på Sturup Raceway i Sverige kan Niklas og NDK Racing se frem til mange timer med bilen, hvor de på et rullefelt vil finde og eliminere den fejl som kostede værdifulde point i søndagens finaleheat.
- Positivt set, så kørte bilen fantastisk, og jeg viste at jeg stadigvæk kan være hurtigst - og næste gang er der ikke lige så mange kilo ekstra vægt i bilen, lyder det kækt fra sønderjyden.
NDK Racing www.niklasdallknudsen.dk
Gripping Media ApS Læs mere om: Niklas Dall KnudsenPadborg Park04/05/13 - Padborg Park - Danish Endurance Championship - DM05/05/13 - Padborg Park - Citroën DS3 Cup |