Toyota valgte, frivilligt eller ej, at køre årets første World Endurance Championship løb med deres 2012 udgave af TS030’eren. Det resulterede i at de sluttede på 3. og 4. pladsen efter Audi, slået med mere end én omgang.
2013 udgave af Toyota TS030 (Foto: Toyota Motorsport)
Dette ønsker Toyota helt åbenlyst ikke en gentagelse af, og derfor kommer teamet med en 2013 udgave af TS030’eren. Det betyder helt praktisk at Toyota nummer 7 til løbet på Spa-Francorchamps er den nye bil, og den skal køres af Alex Wurz, Nicolas Lapierre og Kazuki Nakajima.
Teamkollegaerne, der køre Toyota’en med nummer 8, må igen nøjes med 2012 –udgaven. Den skal køres af Anthony Davidson, Stéphane Sarrazin og Sébastien Buemi.
2013 udgaven af TS030 HYBRID er ændret på rigtig mange punkter. Blandt andet er det et helt nyt chassis bilen er bygget over, og hertil er bilen bygget mere servicevenlig end den gamle version.
Hertil er 2013 udgaven udstyret med en visuelt helt anderledes aerodynamik, som minder lidt om den vi så Audi præsentere for nogle dage siden. Bilen er udstyret med en 3,4 liter v8 benzin motor, der ifølge Toyota yder 530 hestekræfter. Hybrid delen på Toyota’en yder ca. 300 hestekræfter.
Sébastien Buemi, Stéphane Sarrazin, Anthony Davidson, Kazuki Nakajima, Nicolas Lapierre og Alex Wurz (Foto: Toyota Motorsport)
Det skal blive spændende og se hvor stor forskel der er på 2012 & 2013 udgave af Toyota TS030
Vejgaard
Læs mere om: Spa-Francorchamps04/05/13 - Spa-Francorchamps - FIA WEC - FIA VM |