Sammen med min far (Ole) byggede jeg en Peugeot 207 VTI'er op til race helt fra bunden, forklarer Martin Andersen. - Dette var en spændende proces, hvor vi først strippede en såkaldt gadebil helt af. Herefter blev indbygget sikkerhedsbur og et specielt racersæde, som er godkendt til anvendelse i motorløb.
Martin Andersen ser frem til en spændende 2013-sæson i den nyindkøbte racer. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
- Motorsport foregår under høje hastigheder, supplerer far Ole Andersen. – Derfor lægges der stor vægt på passiv sikkerhed således, at alt unødvendigt brændbart er fjernet fra passagerkabinen (f.eks.: bagsæde og indtræk). Endvidere skal køreren være påklædt i godkendt brandhæmmende køredragt under racet
Hovedideen i Yokohama 1600 Challenge er race mellem ligestillede bane-biler, hvor forholdet mellem vægt og hestekræfter (HK) er 8,25.
Martin Andersen er glad for skiftet fra karting til asfaltbanesport (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
- Foråret 2012 blev generet lidt af manglende power i motoren i min Peugeot 207, fortsætter Martin Andersen. - Der var pludselig "forsvundet" 20 HK ud af planlagte 140, og så vinder man altså ikke motorløb.
Startåret (rookie) som banekører går som oftest med indhøstning af erfaringer - uden topplaceringer. Martin Andersen fremviste dog en pænt stigende formkurve, hvilket blev kronet med en sejr og en toer ved sæsonens sportslige toppunkt: GP Danmark på FDM Jyllandsringen ved Silkeborg.
Martin Andersen boltrer sig ved race i regnvejr, og scorede i 2012 bl.a. en andenplads på Padborg Park (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
- I al beskedenhed blev det til en samlet 5. plads i DM-stillingen 2012, konstaterer Martin Andersen. – Derimod vandt jeg rookiemesterskabet sikkert. I 2013 har derimod vi valgt at skifte til 2 liters-klassen: Yokohama Super Cuppen. Her bliver vi udfordret af en racerbil med lidt flere hestekræfter, større bremser samt en undervogn med varieret set up. Vi vurderer, at dette bliver et godt springbrædt til evt. udenlandske udfordringer, idet forholdet mellem vægt og hestekræfter (HK) er 5,5.
Racingteamet fra Viborg har anskaffet en VW Polo 1.8 Turbo, som tidligere har kørt nogle enkelte afdelinger af den danske Polo Cup.
Ole Andersen er indehaver af Viborg Autoteknik, som har specialiseret sig i reparation og vedligehold samt tuning af BMW-biler:
Denne gang slap vi for opbygning af raceren helt fra bunden af. Derimod skal vi nu køre motorløb med en turboladet motor, hvilket uvilkårligt giver nogle ekstra udfordringer.
Andersen Motorsport er klar til udfordringerne på den nye "arbejdsplads". (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Første shake down-test kørte Martin Andersen på Padborg Park:
Det var lidt fugtigt i Sønderjylland. Jeg kørte derfor med en sikkerhedsmargen, og i stedet lære raceren nærmere at kende. Sidst på dagen tørrede idealsporet op, og vi valgte derfor at køre det sidste testpas med nye dæk. Jeg kørte nogle konstante omgangstider, som lå under banerekorden for Yokohama Super Cuppen.
DM-premieren 2012 foregår på den kuperede motorbane Ring Djursland i bakkerne øst for Tirstrup Lufthavn.
2013-sæsonen for Andersen Motorsport er blevet en realitet i samarbejde med: Au2parts, Vanilia, Erik Jacobsen A/S, Viborg Autoteknik, Houmann Maler A/S, Mid Hobby, Equine Sport og Bach Gruppen A/S.
Åge Keseler Kirketerp Læs mere om: Ring Djursland21/04/13 - Ring Djursland - SuperCup |