Under primært våde omstændigheder, fik holdene testet diverse komponenter, specielt det nye Drag Reduction System (DRS) og de nye muligheder for Option tyres, som også er kendt fra Formel 1.
Filipe Albuquerque (Foto: Natascha Theisen)
De vigtigste kendsgerninger omkring de ændrede regler, til 2013 sæsonen.
DRS: Drag Reduction System, er et system, der gør det muligt for kørerne at justere den bageste vinge fra cockpittet under løbet, og dermed øge deres tophastighed. Når en DTM chauffør er inden for to sekunder fra bilen foran ham, på udvalgte strækninger, vil hans bil få et signal fra løbskontrollen. Styresystemet, fra DTMs leverandør Bosch, informerer føreren om muligheden for at anvende DRS ved hjælp af et display, og tillader samtidigt systemet at blive aktiveret. Inden for den næste omgang, kan DRS aktiveres én gang. Ved hjælp af lufttryk, vil vinklen af bagvingen kunne ændres 15 grader, og hastigheden på den lige strækning vil stige med 5-7 km/t. Systemet kan ikke anvendes i de første tre og de sidste tre omgange af løbet, samt de første tre omgange efter en safety car. Tilskuere kan tydeligt se, når bilernes DRS er blevet aktiveret, ved at bag-vingen og sidegavlene bevæger sig.
Mattias Ekström (Foto: Natascha Theisen)
Option tyres: Et ekstra sæt dæk, fra DTMs dæk partner Hankook, der skiller sig ud fra det almindelige DTM dæk, med en blødere gummiblanding og giver mulighed for omgangstider, der er 1 til 1,5 sekunder hurtigere i en vis periode. Efter denne periode bliver omgangstider betydeligt dårligere. Hver chauffør får et sæt af disse dæk til løbet, som han skal bruge. Inden for de første tre og de sidste tre omgange af løbet, er ingen af de obligatoriske dæk-skift tilladt. Tilskuere kan identificere option dækket via en gul mærkning på siden af dækket.
Timo Glock (Foto: Natascha Theisen)
Pit-stop-vindue: ligesom sidste år, er det obligatorisk med to pitstop under løbet. Det faste pit-stop vindue er afskaffet, og den eneste begrænsning er nu, er der ikke må foretages hjul-skifte i de første tre og de sidste tre omgange af løbet.
Joey Hand (Foto: Natascha Theisen)
Kvalifikation: som sædvanlig, består kvalifikationen af fire heats, hvor den eneste ændring ligger i Q4 med de fire hurtigste kørere. I dette opgør om pole position på en enkelt omgang, har de nu lov til at bruge et nyt sæt dæk.
Edoardo Mortara (Foto: Natascha Theisen)
Dæk valg: til løbet, kan chaufførerne frit beslutte frit hvilke dæk de ønsker at starte med, option dæk eller standard dæk. Denne beslutning skal foretages allerede efter kvalifikationen om lørdagen.
Gary Paffett (Foto: Natascha Theisen)
Parc fermé: i 2013 sæsonen, er arbejdet på bilerne mellem kvalifikationen og løbet, strengt reguleret. Warm-up om søndag er blevet afskaffet. Efter kvalifikationen, er bilerne underkastet parc fermé reglerne. Under overvågning af DMSB, kan der kun foretages begrænset, forudvarslet, vedligeholdelse.
I tilfælde hvor yderligere arbejde er påkrævet, skal der ansøges dette om, men der vil resultere i sanktioner, som f.eks en start fra pit lane.
Andy Priaulx (Foto: Natascha Theisen)
Nye kørere hos Mercedes og BMW
Mens Audi bygger videre på de gennemprøvede teams af kørere fra 2012-sæsonen, har Mercedes reorganiseret sig. Gengangerne i denne sæson, er Garry Paffett, Christian Vietoris, Roberto Mehri og Robert Wikins. Nye på Mercedes kører-team er Daniel Juncadella og Pascal Wehrlein, der med blot 19 år, er den yngste kører nogensinde i DTM historien.
Pascal Wehrlein (Foto: Natascha Theisen)
BMW vil i den kommende sæson starte med 8 biler. Udover de 6 chauffører fra den sidste sæson, bygger de et nyt hold med to nye kører. For Team BMW MTEK, starter den tidligere Formel 1 kører, Timo Glock, og den tidligere testkører for BMW, Marco Wittmann.
Dirk Werner (Foto: Natascha Theisen)
Vi får at se, hvad de nye regler bringer af spændende muligheder, og hvordan især de nye kørere vil komme igennem den nye sæson. Lad os håbe på en spændende sæson!
Startlisten til 2013
|
1 |
Bruno Spengler |
CA |
BMW Team Schnitzer |
BMW M3 DTM |
2 |
Dirk Werner |
DE |
BMW Team Schnitzer |
BMW M3 DTM |
3 |
Gary Paffett |
GB |
Mercedes AMG DTM-Team |
DTM Mercedes AMG C-Coupé |
|
4 |
Roberto Merhi |
ES |
Mercedes AMG DTM-Team |
DTM Mercedes AMG C-Coupé |
5 |
Edoardo Mortara |
IT |
Audi Sport Team Rosberg |
Audi RS 5 DTM |
6 |
Filipe Albuquerque |
PO |
Audi Sport Team Rosberg |
Audi RS 5 DTM |
|
7 |
Augusto Farfus |
BR |
BMW Team RBM |
BMW M3 DTM |
8 |
Joey Hand |
US |
BMW Team RBM |
BMW M3 DTM |
9 |
Christian Vietoris |
DE |
Mercedes AMG DTM-Team |
DTM Mercedes AMG C-Coupé |
|
10 |
Robert Wickens |
CA |
Mercedes AMG DTM-Team |
DTM Mercedes AMG C-Coupé |
11 |
Mattias Ekström |
SE |
Audi Sport Team Abt Sportsline |
Audi RS 5 DTM |
12 |
Jamie Green |
GB |
Audi Sport Team Abt Sportsline |
Audi RS 5 DTM |
|
15 |
Martin Tomczyk |
DE |
BMW Team RMG |
BMW M3 DTM |
16 |
Andy Priaulx |
GB |
BMW Team RMG |
BMW M3 DTM |
17 |
Daniel Juncadella |
ES |
Mercedes AMG DTM-Team |
DTM Mercedes AMG C-Coupé |
|
18 |
Pascal Wehrlein |
DE |
Mercedes AMG DTM-Team |
DTM Mercedes AMG C-Coupé |
19 |
Mike Rockenfeller |
DE |
Audi Sport Team Phoenix |
Audi RS 5 DTM |
20 |
Miguel Molina |
ES |
Audi Sport Team Phoenix |
Audi RS 5 DTM |
|
21 |
Marco Wittmann |
DE |
BMW Team MTEK |
BMW M3 DTM |
22 |
Timo Glock |
DE |
BMW Team MTEK |
BMW M3 DTM |
23 |
Timo Scheider |
DE |
Audi Sport Team Abt |
Audi RS 5 DTM |
|
24 |
Adrien Tambay |
FR |
Audi Sport Team Abt |
Audi RS 5 DTM |
|
Natascha Theisen Media Office Theisen Læs mere om: Hockenheim05/05/13 - Hockenheim - DTM |