Det startede ellers planmæssigt for Red Bull, da lysene slukkedes spurtede Vettel afsted, mens Mark Webber som vanligt sejlede baglæns gennem feltet, måske endda lidt mere end han plejer. Og så var tonen slået an, rollerne fordelt og de triste minder om Red Bulls totale dominans manifesterede sig i hukommelsen. Men noget var alligevel anderledes. Mængden af asfalt mellem Vettel og forfølgerne var ikke helt så stor som den plejede.
Raikkonen startede sæsonen med en sejr. (Foto: Lotus F1 team LAT)
Forfølgerne var to Ferrari racere ført an af, overraskende nok, Massa. De to røde racere havde lavet en fantastisk start og var drønet frem til fronten af feltet. Alonso var blevet fanget lidt af den tilbagesejlende Webber, og havde også tilbragt nogle sekunder bag Hamilton der startede sin Mercedes karriere godt. Og de to røde heste blev altså ved at snappe den østrigste tyr i klovene. Så det mindede alligevel ikke om 2011.
Og så hørte ligheden også op. Helt op. For kørerne fræsede ind og ud af pitten, for at smide de supebløde dæk de var udstyret med. Disse dæk var fine i kvalifikationen, men i løbet kunne de ikke holde ret længe. Det sendte den returnerede Adrian Sutil, der var startet på medium dæk i front for løbet. Der morede han sig sikkert stortartet og det var tydeligt at han havde nogenlunde styr på både dæk og sig selv og i flere omgange lå og hyggede sig, mens på papiret bedre biler ikke kunne true hans førerposition. Længe lignede Sutil et bud på en overraskende topplacering, men da han mod slutningen skulle skifte til de superblø'e dæk gik det galt. Ikke engang med en tømt benzintank kunne dækkene holde og Sutil røg bagud og endte med at være tre sekunder foran holdkammeraten di Resta, som man ellers ikke så noget til i løbet.
Dækkene var også Raikkonens ven. Mens Red Bull og Ferrari fik slidt dækkene hurtigt, og måtte skifte dæk igen (og igen), kunne finnes nøjes med i alt to gange dækskifte. Det virkede tydeligt som om Lotus raceren er sødere ved sit gummi end specielt Red Bull, men også Ferrari. Og i front kunne han ikke rigtigt røres, den finske ismaskine. Uden den store dramatik fløj han rundt om søen i Albert Park og lignede den vinder han til sidst blev. Truslen fra andre blev mere og mere akademisk, som løbet skred frem.
Adrian Sutil gjorde sig bemærket. (Foto: Force India F1)
På andenpladsen konsoliderede Alonso sig. Han havde lagt trioen af Vettel, Massa og Hamilton bag sig. De sluttede i den rækkefølge. Massa fortsætter de gode takter fra slutningen af sidste sæson, og viser dermed at Ferrari måske havde ret i at beholde ham. Mark Webber fik en skuffende 6. plads, men i forhold til hvor elendigt han som oftest klarer sig på hjemmebane, er det vel godkendt. Men tænk på hvilken karriere han kunne have haft, hvis han faktisk kørte samtidig som de andre, når løbet startede...
På 7. og 8. pladsen kom så de to Force India biler med Sutil forrest. Egentlig et meget godt udtryk for hvad taktik betyder. Di Resta startede løbet på de superbløde og skiftede tidligt dæk, men blev aldrig til andet end en birolle i løbet. Sutil startede på medium og fik en af de store roller med mange omgange i front. Men da vi nåede til målstregen var de to alligevel havnet samme sted. Det kunne næsten virke som om det hæmmede di Resta at han var kommet igennem til Q3.
De sidste to sjove pladser gik til en anonym Button, der som han selv havde forudset aldrig blev en faktor i løbet, og Romain Grosjean der holdt sig ude af både problemer og fokus. Ligesom Vettel og Webber der var startet side om side, var Grosjean startet ved siden af Raikkonen, og ligesom Webber valgte han at sejle bagud da starten gik.
Blandt de der havde en skidt dag på kontoret var Nico Hülkenberg der bare ikke kom til start, grundet problemer med benzintilførelsen; Maldonado der forsøgte sig som rallykører på grusbane, Rosberg med elektriske problemer og Ricciardo med motorproblemer.
Under sejrscermonien så Raikkonen ligeså mellemfornøjet ud som altid, men efter champagnen, da de alle stod med deres pokaler, linet op til pressebilledet, kom smilet frem på den kølige finne.
2013 er kommet i gang, og løbet var godt, uden at være overdramatisk, mængden af dueller var ikke voldsom, forståelse og bevarelse af dæk var hovedfokus. Men resultatet var ikke givet på forhånd, og det er det heller ikke næste gang. Det her kan blive en rigtig god sæson.
Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Albert Park17/03/13 - Albert Park - Formel 1 |