Søndag gennemførte Team Glad den sidste af de marokkanske etaper i det igangværende 5.000 kilometer lange Intercontinental Rally 2013. Mandag handlede det om den første af de mauretanske etaper, der adskiller sig fra Marokkos stenede ørken og de kølige Atlasbjerges snoede veje. Nu gælder det Mauretaniens enorme sandklitter og lumske pletter med fesh fesh; det løse sandstøv, som kan få bilerne til at synke i til akslerne, gøre det overordentlig vanskeligt at forcere terrænet, og resultere i store tab af kostbar tid.
(Foto: Team Glad)
Nu skilles de allerbedste fra de bedste og mindre gode, og udfaldet af de mauretanske etaper vil kunne give et fingerpeg om, hvor i feltet den endelige vinder skal findes.
Team Glad tog fat på opgaven med et optimalt udgangspunkt, idet Jacob Glad og Philip V. Hansen i deres rappe QT Wildcat tog føringen blandt bilerne, før rallyet krydsede grænsen til Mauretanien.
- Vi starter med et forspring på 19 minutter til vores nærmeste konkurrent, og det har vi tænkt os at udnytte bedst muligt. Vi satser på at fastholde føringen gennem de kommende dages kørsel i de vidtstrakte sandklitter, fortalte Jacob Glad kort før løbets restart søndag morgen.
(Foto: Team Glad)
- Bilen kører fantastisk, og bortset fra tre punkteringer undervejs i Marokko, har vi ikke haft særlige problemer. Samarbejdet i teamet har fungeret perfekt, og bilen er blevet serviceret og mindre detaljer er ordnet ved hver pause, tilføjer Jacob Glad.
Flere konkurrenter er udgået og andre har eller har haft store problemer med at holde deres biler kørende. Ved starten var der yderligere to Wildcat-biler i feltet, men den ene slog en forlæns kolbøtte og udgik. Den anden er stadig med, men et godt stykke bagefter det danske Wildcat-team.
(Foto: Team Glad)
Jacob Glad og Philip V. Hansen har tidligere kørt ørkenrally. I 2006 deltog de i Dessert Storm Challenge i Marokko og vandt.
- Sammenlignet med løbet i 2006 er Intercontinentel Rally mange gange hårdere og mere udfordrende, og det bliver værre endnu, men løbet er godt organiseret. Den sjette etape fra Smara til midtvejspausen i Boujdour var på 500 kilometer, som vi kørte med et gennemsnit på 80 km/t og undervejs krydsede vi med 150 km/t en saltsø. Sjovt men også farligt. Man skal have øjnene med sig og være parat til omgående reaktion, f.eks. overfor et hul som dét konkurrenterne i den ene Wildcat overså, og derfor væltede, fastslog Jacob Glad, før han og co-driver Philip V. Hansen tog fat på en ny 500 kilometer lang etape uden pause.
Efter 2.500 kilometer førte Team Glad i tiden 33:31:00 timer foran nummer to, det tjekkiske team Vlastimil/Vlastimil i Wildcat med 33:50:00 timer og spanierne Merino/Fernandes i Toyota Land Cruiser med 36:16:00 timer.
Rallyet har mål i Dakar, Senegal, den 10. februar. Læs mere om: Team Glad |