Specifikationer er stort set de samme som forgængerens: 163 hk og 380 NM. Eneste forskel her er, at kræfterne leveres ved marginalt højere omdrejninger.
(Foto: Ib Trebbien)
Alligevel er køreoplevelsen ikke helt den samme. Jeg savnede lidt af det sug i maven, der gjorde det sjovt at køre økonomisk, selv om den stadig sprinter fra stilstand til 100 kmt på 8 sekunder rent.
Tophastigheden er endda lidt højere, og så kørte jeg længere på den dyrebare diesel den uge testen varede. Da ugen var omme lå gennemsnitsforbruget på imponerende 21,2 km/l selv om op mod 80 % var tilbagelagt på jyske og fynske motorveje. Det var næsten 10 % længerede end det i forvejen lave forbrug, jeg nåede i forgængeren.
Årsagen til både dette og den lidt mindre dynamiske køreoplevelsen skal utvivlsomt primært findes i en lidt længere gearing. En lejlighedsvis hakken når man rundede et gadehjørne med 1000 o/m i andet gear tyder også på, at man ikke ligefrem overfodrer maskineriet. Alt er optimeret med henblik på et lavt brændstofforbrug.
BMW’en er ikke billig. Der stod over kr. 600.000,- på testbilens prislap. Heraf dækkede næsten kr. 100.000,- forskellige ekstraudstyrspakker, som f.eks en Modern Line udstyrspakke som indeholder dellæder på sæderne, et specielt sportslæderrat og og et instrumentbord i en blegbrun farve, som de kalder mørk Oyster. Farven gå igen i instrumentgruppen. Desuden får man en række beskyttelse- og pyntelister i satineret aluminium, der ligner plastic.
Det ændrer dog ikke ved den sædvanlige BMW kvalitetsfornemmelse, og den koster selvfølgelig også lidt.
Konklusioner er altså, at BMW 320d EfficientDynamic Edition er blevet endnu mere økonomisk – og en lille smule kedeligere. Men den er nok stadig markedets sjoveste sparebil.
(Foto: Ib Trebbien)
De nøgne fakta
|
Model |
BMW 320d EfficientDynamics Edition – Modern Line |
|
Type |
4-dørs, 5 personers sedan |
|
Motor |
1995 ccm dieselmotor, 4 cyl.,
163 hk ved 4.000 o/m.,
380 Nm ved 1.750-2.750 o/m. |
|
Transmission |
6 trins manuel gearkasse, baghjulstræk |
|
Undervogn |
For: McPherson.
Bag: Multilink |
|
Maks. hastighed |
230 kmt |
|
Acc. 0-100 |
8,0 sek. |
|
Officielt forbrug |
24,4 km/l ved blandet kørsel |
|
Årlig grøn afgift |
Kr. 2.000,- |
|
Pris |
Fra kr. 523.000,- plus levering. Testbil incl. ekstraudstyr og levering kr. 606.388,- |
|
|