Som forventet lykkedes det Marcel Fässler, André Lotterer og Benoît Tréluyer i søster-Audien at sikre sig verdensmesterskabet, efter holdet tog tredjepladsen i den ottende og sidste afdeling af WEC. 13,5 point endte med at skille de to Audi-teams.
"Hjertelig tillykke til verdensmestrene. Det var en titel, vi gerne ville have vundet, men set over hele sæsonen er André (Lotterer), Ben (Tréluyer) og Marcel (Fässler) absolut fortjente mestre. De har ikke altid været hurtigst, men de har været konsistente og formået at tabe mindre tid end os, når de har haft problemer. Dét er præcis hvad der kræves, for at vinde verdensmesterskabet for sportsvogne," lykønsker Kristensen og fortsætter:
"Der var to grunde til, at vi ikke vandt mesterskabet. Vores rivaler kørte også Audi, og en Audi udgår ikke - så jeg sagde tillykke til drengene allerede i fredags."
Intensive dueller med Toyota var overskriften på anden havldel af sæsonen - inklusive finalen i Kina. Her kørte Kristensen og McNish, som startede fra forreste række på gridden, ellers et stærkt og upåklageligt løb. Og for en gangs skyld blev de to ikke ramt af uheld eller tekniske problemer, hvilket ellers har plaget holdet gennem sæsonen. Særligt Tom K viste prøver på sine evner. Da "Mr. Le Mans" for anden gang satte sig i bilen halvevejs gennem løbet øgede danskeren øjeblikkeligt forspringet til Audi nummer "1" fra et sekund til mere end 20. Men til slut kunne ingen af Audierne matche Toyotas fart.
Tom Kristensen og Allan McNish på podiets andenplads - både i løbet og i slutstillingen (Foto: Audi Sport)
"Denne bane passede vores japanske konkurrenter særligt godt. Tillykke til dem med sejren. Jeg er glad for, at Allan holdet og jeg havde et godt løb, " opsummerer Kristensen.
Den dansk-skottske duos resultater gennem sæsonen tæller hele syv podieplaceringer - heraf en sejr på Sebring - til trods for, at Audi #2 havde flere tekniske problemer og var involveret i flere uforskyldte uheld end søster-Audien. Samtidig var Kristensen og McNish de mest efficiente kørerer i hele feltet. I syv ud af otte afdelinger vandt bil nummer "2" Michelin Green X Challenge-prisen. Netop evnen til at få det meste ud af hver dråbe brændstof bliver afgørende i fremtidens sportsvognsrace, da et nyt reglement begrænser mængden af brændstof bilerne må bruge fra 2014.
Tom K fandt også tid til at sætte et par ord på 2012-sæsonen - en sæson hvor han og Allan McNish måtte gøre deres bedste for at finde en fast rytme, idet de arbejdede med tre forskellige ingeniører og konkurrerede i tre forskellige biler: R18 TDI, R18 ultra og R18 e-tron qauttro.
"Allan og jeg har haft en god sæson. Vi startede ud med at vinde på Sebring og kørte et godt løb på Le Mans - som desværre også blev vores største skuffelse. Med løbet i dag fik vi en god afslutning på sæsonen. Vi må naturligvis også anerkende Toyotas sæson. De har gjort det godt lige siden debuten på Le Mans, og deres præstationer får naturligvis Audi til at forberede sig ekstra godt til 2013," slutter Tom Kristensen.
Læs mere om: Tom KristensenShanghai28/10/12 - Shanghai - FIA WEC - FIA VM |